«АМКУ як орган оскарження не може себе убезпечити від зловживань з боку учасників публічних закупівель», — наголосила заступник голови АМКУ Ніна Сидоренко

Лекції у рамках спецкурсу Legal High School «Захист економічної конкуренції» провела заступник голови Антимонопольного комітету України, державний уповноважений Ніна Сидоренко, яка розповіла про діяльність АМКУ як органу оскарження державних закупівель.

За словами лектора, сьогодні на АМКУ покладено кілька функцій, зокрема комітет виступає як конкурентне відомство (класична функція), а також як орган оскарження у сфері державних закупівель (постійно діюча адміністративна колегія АМКУ з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері державних закупівель).

«Сьогодні з огляду на кількість розглянутих скарг у сфері державних закупівель фактично ця функція для АМКУ перетворюється з другорядної на головну», — зазначила Ніна Сидоренко.

Вона також підкреслила, що об’єднання в АМКУ функцій конкурентного відомства і органу оскарження має як плюси, так і мінуси. Останні пов’язані з величезною кількістю скарг, порівняно невеликою платою за оскарження, стислими строками розгляду таких скарг, обмеженим людським ресурсом для їх розгляду. Разом із тим подібне об’єднання функцій має позитивний ефект, оскільки уповноважені АМКУ розглядають такі скарги і потім приймають рішення про порушення у сфері захисту економічної конкуренції.

Ніна Сидоренко наголосила на тому, що при розгляді скарг орган оскарження робить акцент на дотриманні принципу конкуренції. «Ми вивчаємо не тільки тендерну документацію або те, як пройшов тендер, а перш за все звертаємо увагу, чи порушується принцип конкуренції, і вже від цього відштовхуємося при прийнятті рішень», — зазначила заступник голови АМКУ.

За словами лектора, скарги, що подаються, можна розділити на п’ять основних типів: скарги на дискримінаційні умови тендерної документації; на дії замовника при підготовці учасниками тендерних пропозицій (ненадання роз’яснень); на дії замовника з дискваліфікації учасника; на невідповідність пропозицій учасників, допущених до аукціону, і невідповідність пропозиції переможця вимогам документації; а також скарги на бездіяльність замовника щодо невиконання рішення органу оскарження, інших порушень порядку проведення публічних закупівель.

Також Ніна Сидоренко розповіла, чого не може зробити адміністративна колегія АМКУ при розгляді скарг про порушення законодавства у сфері державних закупівель. Зокрема, встановити підробку документа, визначити переможця закупівлі, зобов’язати укласти договір, встановити вимоги для тендерної документації та очікувану вартість закупівлі, перевірити весь процес закупівлі, а також встановити факти антиконкурентних дій учасників.

Необхідно пам’ятати, що прийняте рішення за результатами розгляду скарги є обов’язковим для виконання замовниками, але воно може бути оскаржене в суді. Після прийняття скарги до розгляду процедура блокується системою ProZorro до прийняття відповідного рішення адміністративною колегією. За словами лектора, законодавство передбачає досить стислі процесуальні строки розгляду скарг АМКУ. Зокрема, рішення про прийняття скарги до розгляду або залишення її без розгляду має бути прийняте протягом трьох робочих днів, на розгляд скарги відводиться п’ятнадцять робочих днів, а якщо закупівлі проводяться для потреб оборони — десять робочих днів. Резолютивну частину рішення має бути оприлюднено протягом одного робочого дня, а протягом трьох робочих днів рішення має бути оприлюднене на ProZorro.gov.ua.

Також Ніна Сидоренко розповіла про типові порушення учасників і замовників під час проведення торгів, а також ознайомила слухачів LHS зі статистичними даними розгляду скарг про порушення законодавства у сфері державних закупівель.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів