Владислав Філатов розповів про процедуру притягнення до дисциплінарної відповідальності арбітражного керуючого

Види відповідальності арбітражного керуючого та процедура притягнення його до дисциплінарної відповідальності стали темою лекції Владислава Філатова, державного експерта експертної групи з питань банкрутства Директорату правової політики у сфері судоустрою, судочинства і суміжних правових інститутів при Міністерстві юстиції України. За словами лектора, однією з причин створення Кодексу України з процедур банкрутства став низький рівень захисту інвестицій — іноземні інвестори у разі банкрутства в Україні отримують 5-9 центів на вкладений долар, а, наприклад, у Норвегії — 90 центів. Тому нерозв’язання проблем відновлення платоспроможності стає перешкодою на шляху іноземних інвестицій в Україну.

Лектор нагадав, що чинний закон про банкрутство працює з 2013 року і протягом останніх трьох-чотирьох років напрацьовувалися законопроекти, які згодом об’єднали в Кодекс з процедур банкрутства. Тепер на галузь чекають серйозні зміни, зокрема вводиться інститут банкрутства фізичних осіб.

Щодо арбітражного керуючого є дві діаметрально протилежні думки: з одного боку, це ключова фігура у справі, від якої все залежить, а з іншого — від нього нічого не залежить, що йому скажуть, те він і зробить. «Арбітражний керуючий — це людина, яка ходить по лезу ножа, тому вона в будь-якому випадку постраждає — або поріжеться, або впаде», — образно описав ситуацію Владислав Філатов.

Права арбітражного керуючого розпоряджатися майном обмежені, проте не обмежені можливості провести «правильно» інвентаризацію і «не помітити» якесь майно. З точки зору кредиторів, така поблажливість арбітражного керуючого є неприйнятною. На думку лектора, введення електронних реєстрів майна суттєво обмежать можливість зловживань.

Відповідальність арбітражних керуючих визначено Законом України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», зокрема стаття 107 передбачає, що арбітражні керуючі несуть за свої дії і заподіяну третім особам шкоду цивільно-правову, адміністративну, дисциплінарну та кримінальну відповідальність.

У статті 21 Кодексу з процедур банкрутства також передбачено, що арбітражні керуючі несуть за свої дії і бездіяльність цивільно-правову, адміністративну, дисциплінарну та кримінальну відповідальність.

Кримінальний кодекс України передбачає ряд статей, за якими може наступити відповідальність арбітражного керуючого, зокрема це статті 191, 194, 212, 219, 358, 365-2, 368-4. Дисциплінарна відповідальність чинним законодавством передбачена за винне невиконання або неналежне виконання обов’язків арбітражного керуючого.

У Кодексі України з процедур банкрутства цей перелік розширено:

1) факт зайняття діяльністю, несумісною з діяльністю арбітражного керуючого;

2) порушення правил професійної етики арбітражного керуючого;

3) невиконання або неналежне виконання своїх обов’язків;

4) невиконання статуту і рішень саморегулівної організації арбітражних керуючих.

Дисциплінарні стягнення за чинним законодавством полягають у попередженні або позбавленні права на здійснення діяльності арбітражного керуючого. Знову ж таки, в Кодексі вводиться широкий список стягнень: попередження, догана, тимчасове призупинення права на здійснення діяльності арбітражного керуючого та позбавлення права на здійснення діяльності арбітражного керуючого. Утім, лектор зазначив, що, незважаючи на наявність закону, жодного випадку притягнення арбітражного керуючого до відповідальності не було.

Ключовим органом, який оцінює і притягає до відповідальності арбітражних керуючих, є Дисциплінарна комісія при Міністерстві юстиції України. Вона розглядає скарги на арбітражних керуючих і в разі її обґрунтованості — позбавляє права на здійснення діяльності. У зв’язку з розгляд скарги арбітражний керуючий не може в повному обсязі виконувати свої обов’язки, крім того, цей метод часто використовувався для ініціювання відсторонення його від справи, шляхом передачі фіктивних скарг. За словами лектора, поки дисциплінарна комісія Мін’юсту щомісяця позбавляє свідоцтв п’ятьох-сімох арбітражних керуючих.

Відповідно до новел Кодексу з процедур банкрутства, крім Мін’юсту в особі його територіальних органів, контроль за діяльністю арбітражних керуючих здійснюватиме єдина саморегулівна організація. Проект Кодексу зобов’язав її ввести правила етики арбітражних керуючих, як це зроблено в Європі. Ці правила затвердить з’їзд саморегулівної організації, а їх порушення призводитиме до дисциплінарної відповідальності.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів