На LHS GR Meeting експерти обговорили аспекти недобросовісної конкуренції у сфері торгівлі лікарськими засобами

Сьогодні в Legal High School пройшов GR Meeting «Недобросовісна конкуренція у сфері торгівлі лікарськими засобами: правозастосовна практика антимонопольних органів України та США». У фокусі уваги учасників виявилися питання екологічного та органічного маркування продукції (ЕКО та «органік»), припинення недобросовісної реклами лікарських засобів у США. Київське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України презентувало результати всеукраїнського дослідження дій підприємств роздрібної торгівлі лікарськими засобами, що містять ознаки недобросовісної конкуренції.

Серед спікерів: державний уповноважений АМКУ Марія Процишен, голова експертної ради C.A.S.E.S. International Олександр Мельниченко, голова Київського обласного територіального відділення АМКУ Олексій Хмельницький, заступник голови Київського територіального відділення АМКУ Людмила Шурховецька та антимонопольний радник Федеральної торгової комісії США Джаніс Чартер. Модератором заходу виступив Олександр Мельниченко.

Позначення ЕКО — це про процес більш екологічного виробництва, а не про більш якісні споживчі властивості продукту. Ось це якраз про позначення «органік». Але і з цим в Україні проблеми. Як зазначила Марія Процишен, будь-яке виробництво, будь-яка продукція може маркуватися позначенням «органік» тільки після сертифікації, атестованої належним чином компанією. В Україні є величезний пласт продукції, маркованої позначенням «органік», але немає організацій, що її сертифікують. У цьому, власне, і полягає проблема. Стосовно позначення «органік» АМКУ виносилися рекомендації, Комітет виходив з того, що виробники не є якимось злісними порушниками, у кожного своя ситуація.

Людмила Шурховецька зосередила увагу на кейсі про зазначення на фасадах, вивісках аптек інформації про рівень цін на лікарські препарати (аптека низьких цін, аптека оптових цін…). Аптекам було рекомендовано прибрати таку інформацію. Одні аптеки рекомендацію виконали, інші — ні.

Буває, за її словами, що територіальне відділення отримує 70—80 не підписаних заяв, написаних однаковим шрифтом, де вказується, що в якомусь місті на вивісці якоїсь аптеки зазначається інформація про рівень цін. По-перше, АМКУ не розглядає анонімних звернень. А по-друге, якщо ці скарги пишуть конкуренти, то ліпше подавати змістовні заяви: із зазначенням конкретної аптеки, з наданням доказів і порівняльним аналізом цін. Це заощадить час представників Комітету та значно пришвидшить розгляд скарги.

Обласним територіальним відділенням АМКУ було виявлено випадки розміщення в аптечних установах, зокрема на одних вітринах та стелажах, дієтичних добавок поруч із лікарськими засобами. Однак, як зазначила Людмила Шурховецька, спільне розміщення лікарських засобів і дієтичних добавок на вітринах аптечних установ може призвести до введення в оману споживачів унаслідок відсутності вказівки на назву товару і віддаленості розміщення товару. Крім того, лікарські засоби та дієтичні добавки регулюються різним законодавством. Пані Шурховецька зазначила, що аптекам було рекомендовано усунути ознаки порушення.

Федеральна торгова комісія США, за словами Джаніс Чартер, має вражаючий досвід з питання так званих БАДів (біологічно активні добавки). Відповідно до закону про харчові добавки, такі добавки вважаються їжею, а Федеральна торгова комісія не контролює їх безпеку до надходження у продаж. Комісія може усувати з ринку БАДи, якщо встановлено їх небезпеку або якщо заяви щодо таких продуктів є фальшивими і вводять в оману. В Америці забороняється стверджувати, що БАДи являють собою лікувальні засоби, а рекламодавцям дозволяється робити певні заяви щодо структури, властивостей добавок: загальне самопочуття при вживанні харчової речовини, корисність. Однак такі заяви мають спиратися на наукові докази.

Джаніс Чартер зазначила, що в США досить часто стверджувалося, що добавка допомагає худнути без дієт і фізичних вправ. Це стало настільки серйозною проблемою, що Федеральна торгова комісія ініціювала ряд судових справ проти рекламних агентств, які робили такі заяви. «Рекламодавці рецептурних, безрецептурних лікарських засобів і біологічно активних добавок можуть отримати претензії з різних сторін. Найкращий захист для них полягає в абсолютній правдивості рекламних заяв і наявності обґрунтувань для таких тверджень», — резюмувала експерт.

Але повернімося до України. Чим ще займається територіальне відділення? На це запитання відповів Олексій Хмельницький. Питання недобросовісної конкуренції виробників ікри, чіпсів, масла, турагентств та авіаперевізників… «Ви звернули увагу, що авіакомпанія МАУ змінила правила перевезення багажу? Ми теж на це звернули увагу», — зазначив пан Хмельницький. Але при купівлі квитка на сайті вказується найнижча ціна, без зазначення ціни на багаж. Зараз ця ситуація ретельно досліджується територіальним відділенням і до кінця року, за прогнозами, буде винесене якесь рішення.

Пан Мельниченко вважає, що навантаження на органи АМКУ можна зменшити за рахунок підписання певних меморандумів з бізнес-спільнотою для забезпечення більш чесних правил конкуренції. «Можливо, варто залучити бізнес-асоціації та розробити правила професійної етики?», — адресував модератор запитання представникам АМКУ, акцентуючи увагу на необхідності адвокатування конкуренції. Пані Процишен переконана, що ця ініціатива має виходити від гравців ринку. Правила професійної етики потрібні хоча б для того, щоб застосовувати статтю 1 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції», яка говорить про чесні звичаї у господарській діяльності.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів