Незаконну винагороду від підлеглих за покровительство чи потурання також треба розцінювати як хабар — Сергій Лисенко

Про проблемні питання розслідування та кваліфікації злочинів, вчинених співробітниками органів, які ведуть слідство та підтримують обвинувачення в суді, розповів слухачам Legal High School Сергій Лисенко, керуючий партнер GRAСERS Law Firm.

Він наголосив, що відповідно до Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Разом із тим посадові особи різних суб’єктів правовідносин часто допускають злочинні порушення покладених на них обов’язків. На думку лектора, своїми протиправними діяннями вони серйозно порушують нормальну роботу органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій різних форм власності, завдають великої шкоди державним і громадським інтересам, охоронюваним законом правам та інтересам окремих фізичних чи юридичних осіб, підривають авторитет держави, грубо порушують встановлений порядок здійснення повноважень посадовими і службовими особами органів державної влади, місцевого самоврядування, управлінських структур приватного сектора. Принагідно він навів статистичні дані про кількість правопорушень серед чинних представників правоохоронних органів, відзначивши, що вона рік від року збільшується у рази.

При цьому лектор зазначив, що серед кримінальних правопорушень, які вчиняють співробітники органів, що ведуть слідство та підтримують обвинувачення в суді, треба виділити злочини у сфері службової діяльності, зокрема зловживання владою або службовим становищем, перевищення влади або службових повноважень працівником правоохоронного органу, прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою. За його словами, впродовж 2019 року було зареєстровано 80 таких кримінальних правопорушень, за 2018 рік — 177.

Лектор виокремив питання підслідності таких кримінальних правопорушень, зазначивши, що слідчі органи Національної поліції здійснюють досудове розслідування кримінальних правопорушень, крім тих, що належать до підслідності інших органів досудового розслідування, зокрема ДБР та НАБУ.

Сергій Лисенко підкреслив, що важливим аспектом у розслідуванні злочинів, вчинених співробітниками органів, які ведуть слідство та підтримують обвинувачення в суді, є їх правильна кваліфікація. Він детально, з посиланням на судову практику, проаналізував сутність зловживання владою або службовим становищем, перевищення влади або службових повноважень працівником правоохоронного органу, прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою, завідомо незаконні затримання, привід, домашній арешт або тримання під вартою, притягнення завідомо невинного до кримінальної відповідальності, порушення права на захист тощо.

Лектор зосередив увагу слухачів Legal High School на такому понятті, як «хабар», наголосивши, що відповідальність за одержання хабара настає тільки за умови, якщо службова особа одержала його за виконання або невиконання в інтересах того, хто дає хабара, або третьої особи будь-якої дії з використанням наданої їй влади чи службового становища. При цьому важливо, щоб вона одержала незаконну винагороду за виконання чи невиконання таких дій, які вона могла або повинна була виконати з використанням наданої їй влади або організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських обов’язків, або хоч і не мала повноважень вчинити відповідні дії, але завдяки своєму службовому становищу могла вжити заходів до їх вчинення іншими службовими особами. Одержання службовою особою незаконної винагороди від підлеглих чи підконтрольних осіб за покровительство чи потурання також треба розцінювати як одержання хабара.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів