Роман Загрія: скарги на рішення та дії контролюючих органів викладаються та подаються окремо

Про досудове оскарження дій, бездіяльність контролюючих органів та рішень за результатами перевірки йшлося у рамках лекції Романа Загрія, керуючого партнера ЮК PRAVO GARANT, керівника практики податкового права.

Він розпочав з аналізу статистики податкових перевірок за останні три роки, яку наводив на попередній лекції, та підкреслив, що разом із сумами донарахованих податкових зобов’язань збільшується і кількість скарг, поданих на планові податкові перевірки. Зокрема, якщо 2017 року на 14 166 перевірок було подано 9349 скарг, то минулого, 2019-го, на 32 634 перевірки було подано 24 679 скарг. Причому якщо 2017 року відсоток скасованих податкових повідомлень-рішень на етапі адміністративного оскарження склав 10,6, то 2019-го — вже 19,6%.

Лектор нагадав, що, крім Податкового кодексу, розгляд скарг унормований порядком оформлення і подання скарг платниками податків та їх розгляду контролюючими органами, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 21 жовтня 2015 року №916. При цьому він наголосив, що грошові зобов’язання, самостійно визначені платником податків, та рішення контролюючих органів, оскаржені платником податків у судовому порядку, не підлягають адміністративному оскарженню. Роман Загрія підкреслив, що скарги на рішення та дії контролюючих органів викладаються та подаються окремо.

Розгляд скарги може розглядатися як у закритому, так і у відкритому засіданні. Відмінністю є те, що у відкритому засіданні може бути присутнім податковий агент та його представник, а також представники засобів масової інформації.

Лектор описав алгоритм, назвав строки подачі та необхідний перелік документів, що подаються для розгляду скарги у відкритому засіданні. При цьому він наголосив на тому, що у разі отримання платником податків податкового повідомлення-рішення про донарахування податкових зобов’язань вони мають бути сплачені або оскаржені впродовж 10 днів. У разі порушення платником податків строків подані ним скарги не розглядаються та повертаються йому із зазначенням причин повернення. Щодо цього ДФС України надіслала своїм територіальним підрозділам лист від 27 грудня 2018 року №40351/7/99-99-14-03-03-17, яким закликала проводити роз’яснювальну роботу з платниками податків стосовно строків сплати чи оскарження, аби уникнути нарахування штрафних санкцій та пені за порушення строків сплати визначеного у податковому повідомленні-рішенні грошового зобов’язання.

Лектор зазначив, що 16 січня 2020 року Верховна Рада України ухвалила в цілому законопроєкт №1210, який наразі передано на підпис Президента. У разі набуття ним чинності впродовж шести місяців з дати закінчення строку подання скарги платник податків має право подати скаргу разом із клопотанням про поновлення пропущеного строку на подання скарги в адміністративному порядку та копіями підтверджуючих документів поважності причин його пропуску (за наявності). У скарзі може міститися клопотання про поновлення пропущеного строку на подання скарги в адміністративному порядку. Контролюючий орган вищого рівня, розглядаючи клопотання платника податків, поновлює пропущений строк на подання скарги в адміністративному порядку, якщо визнає причини його пропуску поважними.

Лектор наголосив, що одночасно з поданням скарги контролюючому органу вищого рівня платник податків зобов’язаний письмово повідомляти контролюючий орган, яким визначено суму грошового зобов’язання, або прийняте інше рішення про оскарження його податкового повідомлення-рішення або будь-якого іншого рішення.

Під час процедури адміністративного оскарження обов’язок доведення того, що будь-яке нарахування, здійснене контролюючим органом у випадках, визначених цим Кодексом, або будь-яке інше рішення контролюючого органу є правомірним, покладається на контролюючий орган, підкреслив Роман Загрія.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів

Кошик