Do’s and don’ts юридичного аудиту визначила Зоряна Созанська-Матвійчук, радник ЮФ Redcliffe Partners

Юридичний аудит — це, перш за все, project management, тому його потрібно правильно організувати, вважає радник ЮФ Redcliffe Partners Зоряна Созанська-Матвійчук, яка провела заняття зі слухачами Школи корпоративного права та M&A Legal High School.

Аналізуючи класичну модель due diligence (оцінка ризиків з точки зору інвестора), лектор зазначила, що клієнти готові платити за юридичний аудит, оскільки вони хочуть зрозуміти суть об’єкта купівлі (визначити активи і підтвердити права на них, вирішити питання необхідності купівлі, ідентифікувати процедурні проблеми, які можуть бути пов’язані з трансакцією), підтвердити запропоновану структуру і можливість реалізації проекту; визначити і пом’якшити ризики; сформулювати завдання на майбутнє. Якщо ж аудит замовляє продавець, його мотивами можуть бути підготовка бізнесу до продажу, економія часу і грошей, отримання інформації про ризики, визначення факторів майбутнього розвитку компанії тощо.

При підготовці до проведення аудиту пані Созанська-Матвійчук радить юристам зрозуміти мету відповідної трансакції, сфокусуватися тільки на важливих питаннях, використовувати структурований підхід при аналізі документів, комунікувати з клієнтом і не забувати про вартість проведення аудиту. Частими помилками due diligence є: нерозуміння специфіки певної галузі бізнесу, вивчення всіх наявних документів (треба критично оцінити масив документів і вибрати необхідні), відсутність єдиного підходу до проведення аудиту.

Без визначення необхідного обсягу робіт вартість аудиту буде захмарною, а результат — важким для сприйняття та аналізу, зазначила лектор.

Проведений аудиторами аналіз може бути важким для сприйняття замовником і обійтися надто дорого, тому доцільно встановити певні обмеження — тимчасові, вартісні, що стосуються суті зобов’язань або активів. Аудиторські висновки оформляються як Full Report або Exceptions Only Report (короткий виклад), це питання вирішується із замовником. У цілому структура укладання є такою: вступ, короткий висновок, основна інформаційна частина (проблема, ризик, рішення), додатки.

Зоряна Созанська-Матвійчук, спираючись на власний досвід, визначила «do’s and don’ts» юридичного аудиту. Обов’язковими елементами успішного проведення due diligence є:

  1. правильно сформована команда: потрібно переконатися в знаннях членів команди, раціонально розподілити обов’язки, призначити керівника — координатора команди, скласти посібник для членів команди, проводити регулярні зустрічі всередині команди для інформування її про очікування клієнта;
  2. використання всіх джерел інформації: відкриті реєстри, в тому числі судових рішень, ЗМІ, Інтернет; документація підприємства; співбесіди з працівниками підприємства;
  3. тримати клієнта в курсі: правильно спланувати роботу, узгодити з клієнтом формат і терміни спілкування, ставити запитання клієнту, зрозуміти основні цілі його бізнесу;
  4. правильно написати звіт: викладати не юридичним суржиком, а простою мовою; показати клієнту всю картину; подавати інформацію послідовно, в єдиному форматі; надавати залізні твердження.

За словами лектора, при юридичному аудиті не можна: витрачати даремно час, злити клієнта зайвими питаннями (треба вміти вчасно зупинитися, якщо клієнт не може або не хоче давати відповіді), порушувати правила комунікації в команді і з клієнтом, робити клієнту сюрпризи. Зоряна Созанська-Матвійчук радить юристам, які проводять due diligence, завжди враховувати специфіку ринку та ретельно досліджувати всі необхідні питання для складання чіткого і зрозумілого клієнту звіту.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів