Слово є головною зброєю адвоката, тому вкрай важливо вміти цією зброєю користуватися — вважає Владислав Грищенко

Секретами підготовки до виступу в суді зі слухачами Legal High School поділився Владислав Грищенко, радник Ario Law Firm, адвокат. Для наочності він продемонстрував слухачам кілька відеофрагментів, які в той чи інший спосіб ілюстрували вдалі і невдалі публічні промови. Як зазначив лектор, слово є головною зброєю адвоката, тому вкрай важливо вміти цією зброєю користуватися, а відтак, до промови потрібно готуватися.

Промова використовується переважно під час дебатів у суді. Чинний Кримінальний процесуальний кодекс України містить два терміни «промова». Вони закладені у статті 364 КПК України «Судові дебати», в якій зазначено, що по закінченні промов учасники судових дебатів мають право обмінятися репліками. Проте тлумачення слова «промова» передбачає, що це публічний виступ з певного приводу, або у застарілій формі — слова, звернені до когось.

Готуючись до промови, лектор радить спершу з’ясувати мету: тактичну та стратегічну. Наступним кроком буде підготовка — має скластися чітке уявлення про цільову аудиторію, на яку ця промова спрямована.

У разі якщо ваша цільова аудиторія — суд (колегія суддів) та присяжні, Владислав Грищенко радить не забувати, що суддя — це така ж людина, як і ви та інші, проте в силу закону ця людина наділена правом ухвалювати рішення, які впливають на долі інших людей. Суддя — це професійний правник, який знає і використовує у роботі ті ж нормативні акти, що і ви, в силу закону і специфічного професійного досвіду ця людина наділена критичним мисленням.

Проте не варто забувати, що суддя — не єдиний слухач вашої промови. Якщо цільовою аудиторією є прокурор, то у разі, якщо ви є захисником, прокурор — ваш опонент, а от якщо ви представник потерпілого, то він може бути як союзником, так і фактичним опонентом.

У разі якщо цільовою аудиторією є представники ЗМІ, лектор радить слухачам Legal High School брати до уваги, що метою участі журналістів у судовому засіданні є доведення інформації до широкого кола осіб. А це передбачає певний ексклюзив, сенсаційність тощо. Трапляється, що представники ЗМІ не володіють юридичною специфікою та схильні до дуже вільної інтерпретації юридичних термінів і фактів, які обговорювалися у судовому засіданні.

Лектор сформулював слухачам Legal High School поради для підготовки промови, серед яких безумовне доскональне знання фактичного матеріалу (наскільки це можливо на певній стадії кримінального провадження), безумовне володіння вимогами як кримінального процесуального законодавства, так і іншого законодавства за профілем кримінального провадження. План промови, її «стрижень» (з урахуванням стратегічної та тактичної мети). Обсяг інформації, який потрібно донести на цій стадії кримінального провадження. Не сказати більше, ніж треба, але й не забути нічого важливого.

Вірити в те, що будете проголошувати, і проголошувати те, у що самі вірите. Логічна послідовність у викладені та аналізі фактів та обставин. Узгодженість з попередньо викладеною правовою позицією. Ключові моменти промови мають бути підтверджені посиланнями на докази.

Насамкінець Владислав Грищенко зазначив, що підготовлена промова — не догма, а лише «скелет», тому промовець має динамічно реагувати на зміни обставин і корелювати з ними свої слова.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів