Адвокат не розв’язує проблеми клієнта, а лише надає йому правову допомогу — Регіна Гусейнова

Про те, як побудувати довірливі стосунки, знаючи, що клієнт завжди недоговорює, розповідала слухачам Legal High School Регіна Гусейнова, адвокат, керуючий партнер АО Justem, член Ради адвокатів Київської області. Вона зазначила, що клієнти не завжди свідомо прагнуть обманути адвоката. Як і всі люди, вони обманюють, щоб здаватися кращими, або тому, що забули якусь інформацію, або просто їм здалося, що події відбувалися саме так.

Лектор наголосила, що перше правило адвоката — слухати все, що говорить клієнт. У нього болить, і він хоче про це поговорити. Якщо не будете слухати ви — він знайде інші вуха, тобто адвоката. Саме від того, наскільки уважно слухає клієнта адвокат під час першої зустрічі, залежить рівень довіри до нього клієнта в майбутньому, переконана лектор. При цьому є ризик, що клієнт емоційно прив’яжеться до адвоката і звертатиметься до нього з усіх питань.

Друге правило адвоката — записувати ключові події, дати і цифри, а також прізвища фігурантів, аби не заплутатися у фактах. Для побудови в майбутньому правової позиції бажано вести конспект розмови.

Третє правило — ставити уточнюючі запитання на кшталт, чи правильно я зрозумів, що…; що саме ви маєте на увазі, коли говорите «усе майно»; пропозиція супротивній стороні містить у собі: 1., 2., 3…

Четверте правило, на думку лектора, — звіряти усе з документами. Вона порадила перевіряти наявність документів та їх відповідність словам клієнта, а також звіряти дати, суми, правильність написання прізвищ, імен і по батькові.

Утім, і документам можна вірити не завжди, отже, п’яте правило — не вірити документам, а працювати з реєстром нерухомого майна.

Регіна Гусейнова порадила також не сподіватися на «авось», не братися за справи не свого юридичного профілю і у разі необхідності не соромитися підключати до справи колег. Вона взагалі не радить критикувати колег-адвокатів, які вели справу до вас, бо є така річ, як колективна репутація та Правила адвокатської етики.

Говорячи про роботу з оригіналами документів, вона порадила робити копії та ніколи не приймати на зберігання оригінали документів — на суд оригінали повинен нести клієнт.

Ще однією порадою для молодих адвокатів було ніколи не обіцяти того, що неможливо виконати. Невиконана обіцянка ляже темною плямою на репутацію адвоката, тому ліпше пропонувати раціональну альтернативу. При цьому не можна дозволяти клієнтові перекладати на адвоката відповідальність за власні рішення. На її думку, винятково клієнт, а не адвокат повинен підписувати основні процесуальні документи (позови, скарги).

Лектор вважає, що адвокат не розв’язує проблеми клієнта, а лише надає йому правову допомогу. Тим більше, що проблема клієнта може лежати не в правовій площині. Вона не радить переходити з клієнтом на дружні відносини — достатньо, якщо він довіряє вам як професіоналу і прислухається до ваших порад. Потрібно при цьому пам’ятати, що клієнт — це не назавжди — він має право на будь-якому етапі відмовитися від ваших послуг без будь-яких пояснень.

Регіна Гусейнова наголосила на важливості довірливих відносин між клієнтом та адвокатом і окреслила критерії визначення відсутності такої довіри. Також вона сформулювала поняття «токсичний клієнт», навела його характерні ознаки та дала поради щодо поводження з таким клієнтом, а також з клієнтом — політичною фігурою.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів та адвокатів

Кошик