Алгоритм дій під час супроводу виїзної планової та/або непланової перевірки

Вікторія Ковальчук, партнер ESQUIRES, провела для слухачів Legal High School майстер-клас, у рамках якого йшлося про те, як діяти до, під час та після проведення податкової перевірки на підприємстві.

Почавши із статистки, пані Ковальчук зазначила, що у 2018 році було проведено понад 18 000 перевірок. На 2019 рік заплановано 7 000 планових та 21 000 непланових перевірок. За словами спікера, швидше за все, Державна фіскальна служба не подужає запланований обсяг, проте впевнена у тому, що кількість майбутніх перевірок все одно перевищить кількість проведених у минулому році.

«Особливо важливо підготувати підлеглих до перевірки шляхом проведення відповідних тренінгів. Це стосується не тільки податкових перевірок, а й перевірок інших служб. Не треба забувати про те, що перевірка має проводитися в присутності керівника підприємства або головного бухгалтера. Крім тренінгів, необхідно регулярно проводити внутрішній аудит. Це дасть змогу до моменту проведення перевірки виявити і виправити поточні помилки», — відзначила спікер.

Задля налагодження комунікації з інспекторами, які здійснюють перевірку, за кордоном співробітники підприємства виділяють окремі приміщення для них. З одного боку, це зручно, а з іншого — інспектори не мають доступу до поточного господарського процесу підприємства. Разом із тим, за словами юриста, в таких кабінетах можна встановити відео- та звукофіксацію. До слова, про факт відео- та звукофіксації інспекторів треба попередити заздалегідь.

«Перед початком перевірки на підприємстві не забудьте запитати в інспекторів копію направлення на перевірку, ознайомитися з їхніми документами (ці дані бажано зафіксувати і зберегти). У деяких випадках з перевіркою можуть прийти особи, які не зазначені в направленні, у цьому разі ви маєте повне право не допускати їх до проведення перевірки», — наголосила юрист.

Нерідко під час перевірки інспектори висувають не передбачені законодавством вимоги, наприклад, надати сканкопії документів. Однак законодавством надання документів в електронній формі не передбачене — тільки у паперовій формі.

«По закінченні перевірки, якщо ви не згодні зі змістом акта перевірки, не треба відмовлятися його підписувати. Це — поширена помилка. Ви повинні ретельно ознайомитися з актом і підписати його із зазначенням своїх зауважень. Якщо ви знатимете про зауваження інспектора, ви зможете якісніше підготувати заперечення на акт перевірки» — впевнена пані Ковальчук.

На завершення майстер-класу спікер розповіла про типові помилки платників податків під час проведення податкових перевірок. Перша типова помилка — коли в плані-графіку перевірок керівник не знаходить своє підприємство і не вчиняє жодних дій. Лектор переконана, що треба враховувати, що в план-графік перевірок можуть вноситися зміни, тож регулярне його відстеження просто необхідне. Opendatabot — це додаток, за допомогою якого можна легко відстежувати можливі зміни в плані-графіку.

Поширеною помилкою платників податків також є необґрунтований недопуск інспекторів до проведення перевірки, дозвіл входу на територію підприємства без попередньої перевірки документів, а також відсутність на підприємстві необхідних документів. «Часто трапляється так, що більш важливим для підприємців є здійснення тієї чи іншої господарської операції, а належне її документальне оформлення відходить на другий план. Як наслідок, операція з контрагентами проведена, а документального підтвердження немає. На такі випадки також необхідно звертати увагу», — зазначила наостанок пані Ковальчук.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів