Антон Коваль розповів слухачам Lеgal High School про захист загальновідомих ТМ у суді

З особливостями судового захисту добре відомої ТМ (на прикладах алкогольної сфери) слухачів Lеgal High School ознайомив партнер ПЮА «Дубинський і Ошарова», адвокат, патентний повірений, доктор філософії у галузі права Антон Коваль.

За словами лектора, кожен власник хоче, аби його торгова марка стала добре відомою, проте визначення поняття «добре відома торгова марка» у законодавстві немає, хоча у статті 25 Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів та послуг» є така норма. Лектор виокремив ознаку, за якою можна визначити торгову марку як добре відому, зокрема це успішне відстоювання прав на неї у суді. Як правило, добре відомий знак має високу вартість — вартість провідних світових брендів вимірюється мільярдами доларів.

Найбільше порушень у сфері інтелектуальної власності відбувається, на думку лектора, в сфері алкогольної продукції. Антон Коваль розповів про реальні кейси захисту прав на торгові марки алкогольної продукції, коли у назві змінювали всього одну літеру і намагалися зареєструвати таку ТМ. У цьому кейсі важливо, що власники оригінальної ТМ довели у суді, що їхня торгова марка є добре відомою, провівши опитування серед споживачів алкогольної продукції у великих містах України, і на підставі цього вимагали скасувати реєстрацію фонетично схожої ТМ. І суд цю вимогу задовольнив.

Проте невдовзі було зареєстровано ще одну ТМ, у назві якої було змінено слово-прикметник. Опираючись на попередній досвід, правовласники оригінальної ТМ домоглися в суді першої інстанції скасування ТМ-імітатора.

Приблизно аналогічна ситуація склалася і довкола іншого відомого товарного знака алкогольної продукції, коли спритники змінювали у назві кілька літер, зберігаючи загальне звучання. Як і в першій справі, правовласники ТМ спершу надіслали лист-попередження, а коли реакції на нього не отримали — подали до суду, де довели за допомогою опитування високий ступінь відомості ТМ. У результаті реєстрацію ТМ-наслідувача у суді було скасовано.

За словами лектора, для встановлення того, що бренд є добре відомим, потрібно довести його тривалу історію, достатню поширеність у торговельних мережах та обсяги продажів по роках. Не зайвим буде зазначити обсяги податків, сплачених з продаж, а також реєстрація ТМ в інших країнах буде перевагою.

У юридичній практиці лектора був випадок, коли імітували не просто якийсь елемент виробу ТМ, а всю лінійку виробів зі збереженням зовнішнього вигляду, естетики етикеток тощо. Правовласником було надано докази того, що ТМ є добре відомою, поширеності її у світі, тривалу історію та визнання, підтверджене нагородами різноманітних конкурсів, благодійну діяльність. «Добре відомий статус ТМ допоміг захистити права, незважаючи на те, що вся лінійка продукції в Україні не була зареєстрована», — підкреслив Антон Коваль.

Лектор наголосив, що одночасно із судовим захистом на підставі доброї відомості, подавалася скарга щодо недобросовісної конкуренції до Антимонопольного комітету України. При цьому заборона на використання ТМ у певній групі товарів забороняє також використовувати її і для споріднених товарів. Також власник добре відомої ТМ може вимагати анулювання чи передачі йому доменного імені, якщо воно використовується без його згоди та має інші переваги добре відомого статусу.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів