Авторське право в музичній індустрії — тема лекції Марини Корнієнко

Як боротися із зловживанням суміжними правами, на прикладах музичної індустрії розповіла слухачам Legal High School адвокат Марина Корнієнко. Вона зазначила, що зловживання суміжними правами з’явилося одночасно з появою таких прав.

Суміжне право виникло відтоді, як з’явилася можливість запису виконання. Уже в 1929 році було випущено 30 млн дисків та циліндрів для фонографа. Після цього виконання, яке раніше було неможливим без особистої участі артиста, почало зберігатися і поширюватися незалежно від останнього. У всьому світі в 40-х роках ХХ століття сотні тисяч музикантів залишилися без роботи.

Один із найвідоміших прикладів боротьби з порушенням авторських прав — твори «Роллінг Стоунз» та «Бітлз», строк охорони прав на які закінчився на початку 2000-х, тому для певних випадків його продовжили до 70 років (було 50). Підставою для такого продовження стало те, що більшість виконавців починають свій творчий шлях у дуже молодому віці, тому дії строку охорони виконання і фонограм у 50 років явно недостатньо для отримання ними вигоди від використання прав протягом усього життя.

На думку лектора, основними каналами отримання доходів від авторських прав є продаж фізичних носіїв (дисків) із записом творів та продаж інтелектуальних прав. Від продажу фізичних носіїв лейбл отримує 70%, виконавець — 22%, а автор — лише 8%. Доходи від авторських прав розподіляються інакше: виконавці отримують 75%, а лейбл — 25%.

Одним із основоположних документів у сфері охорони авторських прав стала Римська конвенція про охорону прав виконавців, виробників фонограм та організацій мовлення. Як зазначила Марина Корнієнко, ця конвенція забезпечує охорону прав виконавців у відношенні виконань, виробників фонограм у відношенні фонограм та організацій мовлення у відношенні передач.

Лектор навела слухачам Legal High School приклади поширених порушень авторських прав, таких як ремастеринг (поліпшений перезапис), sound-alike (переспів) та семпл (фрагмент), які дозволяють легально обходити законодавчий захист, а також кейси судових справ із боротьбі з такими порушеннями.

Марина Корнієнко на прикладі судового спору Universe Media проти телеканалу СТБ детально проаналізувала кейс про порушення авторських прав в Україні та застосування судами норм чинного законодавства.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів