Допродажна підготовка бізнесу — тема лекції юристів ЮФ Sayenko Kharenko

Як юридично підготувати бізнес до продажу (в широкому сенсі — до будь-якого залучення інвестора)? Відповідь на це запитання разом із слухачами Legal High School шукали Олександр Ніколайчик, партнер ЮФ Sayenko Kharenko, Оксана Даскалюк та Юрій Дмитренко, юристи ЮФ Sayenko Kharenko.

Розглядаючи купівлю будь-якого бізнесу, потенційний інвестор у першу чергу цікавитиметься такими моментами: які основні активи бізнесу забезпечують його безперервну роботу? Хто формально володіє основними активами бізнесу? Як бенефіціари контролюють бізнес? Чи організовано основні бізнес-процеси відповідно до законодавства? Якщо ні, то які ризики несе покупець?

За словами лекторів, складна заплутана структура бізнесу робить його непривабливим для інвесторів, які звикли працювати в іншому бізнес-середовищі. Тому структурування компанії — найчастіше необхідна процедура в процесі продажу бізнесу.

При цьому під час допродажної реструктуризації потрібно враховувати конкретні цілі клієнта: він хоче повністю продати бізнес, залучити інвестиції від партнерів або вийти на міжнародні ринки фінансування?

Якщо клієнт ставить питання про створення іноземного елемента структури, необхідно розуміти, яку роль він виконуватиме: в його основі лежатимуть комерційні («бізнесові») або винятково податкові мотиви.

Такими комерційними мотивами можуть бути, наприклад, необхідність виходу на закордонні ринки збуту або структурування відносин з партнером по іноземному праву. Крім того, в деяких випадках бенефіціари бізнесу можуть передбачати зберігання прибутку за кордоном.

Спікери запропонували увазі слухачів Legal High School кілька оптимальних моделей структури компанії, в тому числі зі створенням іноземної холдингової компанії.

За словами лекторів, допродажна підготовка (незалежно від того, чи проводиться корпоративна реструктуризація) передбачає проведення податкової та юридичної діагностики (due diligence) групи, в ході якої виявляються ключові ризики бізнесу і розробляється план їх мінімізації або усунення. У результаті такої діагностики можна отримати відповіді на питання про юридичний статус нерухомості, обладнання та корпоративних прав, наявність дозволів та інших регуляторних документів, необхідних для ведення бізнесу, а також про те, як побудовані відносини з постачальниками і покупцями.

Зважаючи на власний досвід, лектори окреслили проблеми, які можна виявити в ході діагностики. Зокрема, це може бути часткова або повна відсутність підтвердження формування статутного капіталу ТОВ, відсутність погоджень подружжя або корпоративних погоджень, продаж у минулому неоплаченої частки тощо.

Інше питання, на яке потрібно відповісти в ході допродажної підготовки: який із варіантів продажу більш прийнятний для конкретної ситуації — відчуження активів або відчуження корпоративних прав. При відповіді на це запитання необхідно враховувати податкові питання (ПДВ при відчуженні активів), тимчасові витрати, можливість і вартість мінімізації або усунення ризиків, пов’язаних з активами і корпоративними правами.

У той же час спікери наголосили, що до питань допродажної підготовки треба ставитися прагматично: у багатьох випадках виявленні під час підготовки проблеми можуть загальмувати або навіть зруйнувати запланований правочин.

МЕНЮ

LegalHighSchool