Ярослав Грегірчак розповів, як Рада бізнес-омбудсмена може сприяти в боротьбі з рейдерством

Спецкурс «Корпоративні конфлікти та протидія рейдерству», який проходив на нинішньому тижні в Lеgal High School, завершила відкрита лекція заступника бізнес-омбудсмена Ярослава Грегірчака.

Рейдерство — одна із системних проблем бізнесу, над розв’язанням якої працює Рада бізнес-омбудсмена, зазначив Ярослав Грегірчак. Тематику лекції спочатку спікер проілюстрував «мовою цифр», поінформувавши про актуальну статистику надходження скарг до інституції, яку він представляє. Так, з травня 2015 року (моменту, коли Рада бізнес-омбудсмена почала свою діяльність) і до 12 вересня ц.р. (вчорашнього дня) всього на розгляд надійшло 6060 скарг від бізнесу. З такого масиву звернень виділити «рейдерські» скарги в чистому вигляді досить складно в силу того, що звернення, які мають приватноправовий характер, не можуть братися «в роботу» Радою, а власне протиправна атака на бізнес може мати різні прояви недобросовісної поведінки і здійснюватися різними способами. Презюмуючи, що рейдерська атака може здійснюватися, в тому числі, за допомогою рішень, дій або бездіяльності державного реєстратора, то на розгляд Ради за період її діяльності надійшло 107 відповідних скарг. З них 40% (це набагато вище, ніж загальний показник у цій частині, — з 6060 скарг, що надійшли, було відхилено 28%) не було «взято в роботу» в силу встановлених Радою бізнес-омбудсмена критеріїв прийнятності скарг. 56 справ з цієї категорії вже були закриті, щодо семи скарг проводиться розслідування, одна скарга перебуває на стадії попередньої оцінки. 38 із 56 справ були завершені з позитивним для скаржників результатом.

Аналізуючи динаміку надходження скарг на реєстраційні дії в різні роки, Ярослав Грегірчак зазначив: простежується тенденція до поступового збільшення кількості нарікань з боку бізнесу в цій частині. А в третьому кварталі 2019-го, який ще не завершився, склалася досить тривожна ситуація — до Ради бізнес-омбудсмена вже надійшло 12 скарг на рішення, дії або бездіяльність державних реєстраторів. Для порівняння: аналогічна кількість звернень від бізнесу в цій частині надійшла за весь 2016 рік. Із 107 скарг 82% — це звернення від представників вітчизняного бізнесу. Лідером за кількістю скарг на реєстраційну службу, як зазначалося, є сектор нерухомості та будівництва.

У рамках лекції спікер також поінформував про ключові рекомендації Ради бізнес-омбудсмена в частині протидії рейдерству, які були відображені у відповідному системному звіті, опублікованому Радою в серпні 2017 року (всього за період роботи Ради було підготовлено 15 таких документів). Деякі із системних рекомендацій Ради вже були враховані представниками влади та реалізовані на практиці. Скажімо, інституційна позиція Ради щодо необхідності синхронізації функціонування електронних баз даних (приклад — синхронізація даних Державного реєстру прав на нерухоме майно та Державного земельного кадастру).

Заявлений представниками влади новий виток антирейдерської кампанії, безумовно, вселяє надію на поліпшення бізнес-клімату в Україні, а зроблені кроки щодо вдосконалення законодавчого регулювання (у тому числі, вчорашнє ухвалення парламентом законопроекту №1056-1 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту права власності» за основу) можна тільки вітати. При цьому Ярослав Грегірчак визнає, що навіть найбільш досконалі законодавчі механізми на практиці не завжди вдається реалізувати через людський фактор — свідому готовність окремих осіб на вчинення кримінально караних діянь.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів