Ярослав Зейкан розповів, як виправляти помилки клієнта в процесі кримінального судочинства

Блок «Адвокатська майстерність: побудова правильних відносин з клієнтом» продовжує свою роботу в рамках Школи кримінальної практики LHS. Ярослав Зейкан, партнер EQUITY, дав поради щодо того, що робити, якщо клієнт наговорив зайвого, і представив лайфхак щодо виправлення помилок клієнта в процесі кримінального судочинства на різних стадіях.

Пан Зейкан зазначив, що останнім часом є окремі випадки грубих порушень з боку суду та правоохоронних органів. «Ми повинні розуміти, що обвинувальні вироки дуже часто виносяться, бо так «потрібно», — відзначив спікер.

Лектор звернув увагу на випадки з особистої практики, на порушення адвокатської етики і пов’язані з цим наслідки. На його думку, дуже важливою є робота адвоката з клієнтом як єдиної команди. Дії мають бути чіткими, узгодженими, а клієнт повинен розуміти, що саме робить адвокат: це можна здійснити за допомогою консультацій адвоката і пояснень до запланованих кроків, щоб уникнути недовіри. «Не випадково кажуть, що найбільший ворог адвоката — клієнт. Часом через неузгоджені дії адвоката і клієнта можна отримати безпідставне звинувачення. Необхідно бути акуратним і не допускати недовіри між сторонами, оскільки на кону захист клієнта», — підкреслив Ярослав Зейкан. У цьому контексті доповідач проілюстрував тезу деякими практичними кейсами.

Пан Зейкан констатував, що слідчий і прокурор можуть піти на будь-які дії, навіть якщо людина явно невинна. Коли клієнт наговорив зайвого, то за правилами Кримінально-процесуального кодексу 2012 року це можна виправити, але вже в суді. Цей Кодекс дає великі можливості для захисту.

«Нам важливо готувати свідків до допиту як на досудовому розслідуванні, так і в суді. Допит слідчого зазвичай починається з розмови на вільну тему — «розвідки». Таким чином слідчий намагається скласти уявлення про психологічний портрет свідка і його інтелектуальний рівень», — пояснив лектор. За його словами, найоптимальніший варіант — якщо обвинувачений дає свідчення в останню чергу, вже після свідків. Ярослав Зейкан рекомендує не нехтувати використанням впливу інструментів усних або письмових показань на підозри або обвинувальний акт. Таким чином, письмові свідчення можна використовувати на свою користь, як і детальні пояснення до показань свідків.

Є загальна тенденція: якщо людина змінює свої показання, то ця тактика є невдалою і небажаною. Тому ще на досудовому слідстві слід продумувати, які свідчення давати. Лінія захисту повинна бути лінійною і статичною, а винуватість повинна бути доведена поза розумними сумнівами, впевнений лектор.

«Звичайно, необхідно, щоб клієнт не наговорив зайвого. Але якщо все-таки так сталося, то це простір для роботи адвоката, щоб у судовому залі подати «це зайве» під потрібним кутом», — резюмував Ярослав Зейкан.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів та адвокатів

Кошик