Юрій Охромєєв розповів про переваги ноу-хау перед патентуванням

«Ноу-хау як об’єкт права інтелектуальної власності. Коли ноу-хау вигідніше за патентування» — тема лекції Юрія Охромєєва, керуючого партнера патентно-юридичної компанії IPjurix, у рамках модуля «Ноу-хау як об’єкт ІВ» Школи інтелектуальної власності LHS.

Спочатку лектор звернув увагу на підводні камені, закладені у визначенні «ноу-хау» Інструкцією про порядок заповнення звіту про продаж за кордон ліцензій на об’єкти інтелектуальної власності від 6 липня 1995 року №168. Згідно з цим визначенням, «ноу-хау» — це конфіденційна інформація технічного, економічного, адміністративного, фінансового характеру, яка є власністю продавця і не є доступною будь-якій особі при використанні патенту або в результаті простого виявлення. При цьому Юрій Охромєєв нагадав, що у разі патентування інформація фактично втрачає свою конфіденційність і стає загальнодоступною, оскільки розкривається в описі до патенту.

Ще одне поняття міститься в Законі України «Про державне регулювання діяльності у сфері трансферу технологій». Зокрема, ноу-хау — це інформація, отримана завдяки дослідам і випробуванням, яка не є загальновідомою або легкодоступною на день укладення договору про трансфер технологій; є істотною, тобто важливою та корисною для виробництва продукції та/або надання послуг; є визначеною, тобто описаною достатньо вичерпно, щоб можна було перевірити її відповідність критеріям не загальнодоступності та суттєвості.

Також лектор навів визначення комерційної таємниці, закладене у статті 505 Цивільного кодексу України, та детальніше зупинився на відмінностях понять «винахід (корисна модель)» і «ноу-хау». Власне, поняття «винахід» міститься в Законі України «Про охорону прав на винаходи і корисні моделі».

Він відзначив, що для «ноу-хау» немає необхідності проводити державну реєстрацію, на відміну від винаходу. Щодо терміну охорони, лектор повідомив, що для винаходу — це 20 років, тоді як для ноу-хау — він необмежений. Більше того, в частині захисту, гарантованого державою для ноу-хау, такої гарантії немає. «Найкращий захист ноу-хау — це дотримання конфіденційності», — наголосив Юрій Охромєєв.

Лектор навів найбільш відомий приклад ноу-хау — захист формули «coca-cola». «Кожен споживач може прочитати перелік інгредієнтів на етикетці. А ось секретний компонент, який являє собою суміш натуральних інгредієнтів, є конкурентною перевагою і комерційною таємницею вже понад 130 років», — зазначив пан Охромєєв.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів