LHS: запорукою результативного захисту прав на ТМ у досудовому порядку є ефективна стратегія, стверджує Анна Кравчук, партнер ПЮА «Синергія»

2 липня 2020 року в рамках модуля «Захист ТМ. Вирішення спорів» блоку «Торгові марки: захист у правовій площині» Legal High School партнер патентно-юридичної агенції «Синергія», патентний повірений України, адвокат Анна Кравчук виступила з лекцією на тему «Припинення порушень прав на ТМ з використанням мережі інтернет у досудовому порядку».

Відкриваючи лекцію, Анна Кравчук підкреслила, що судитися довго — складно і виснажливо, а в досудовому порядку можна досягти для клієнта позитивного результату швидше, особливо коли мова заходить про порушення прав на ТМ у доменному імені.

Запорукою результативного захисту прав на ТМ у досудовому порядку є ефективна стратегія. За словами лектора, в першу чергу необхідно переконатися, що клієнт, який звернувся до адвоката за захистом, справді правовласник, а права на ТМ є чинними. Примітна тенденція: у зв’язку з суттєвим зростанням у минулому році розміру зборів за підтримання, в тому числі ТМ, багато власників відмовлялися від продовження дії охоронних документів. Крім того, необхідно встановити обсяг прав, що належать клієнту. Потім треба переконатися, чи є, власне, порушення прав на ТМ. У цьому разі необхідно упевнитися, що правопорушник використовує схожу або тотожну ТМ і використовує її для споріднених товарів. Ця теза підтверджується і практикою господарських судів. Ще у 2012 році Вищий господарський суд України зазначив, що господарські суди повинні мати на увазі, що власник прав на знак для товарів і послуг має право забороняти іншим особам використовувати тотожне або схоже до ступеня змішування з цим знаком позначення лише стосовно тих товарів і послуг, щодо яких цей знак зареєстрований, або споріднених з ними товарів і послуг.

Наступний крок: проаналізувати перешкоди, які можуть виникнути на шляху захисту. Пані Кравчук підкреслила, що необхідно оцінити, чи є у порушника вагомі контраргументи. Потім варто перевірити реєстратора і реєстранта, хто здійснює продаж товару, знайти контактні дані; якщо контактів немає, можна звернутися до хостинг-провайдера. Якщо встановити контактні дані взагалі неможливо, можна придбати товар на сайті-порушнику. «Коли всі ці пункти встановлено, ми можемо скласти претензію або вимогу до порушника, яку надсилаємо за знайденою адресою, і ведемо переговори з особою про припинення порушення», — зазначає адвокат.

За словами Анни Кравчук, клієнт завжди намагається діяти на випередження і припускається помилок: самостійно складає претензію або пред’являє претензії телефоном. Після такого адвокатам складніше налагодити комунікацію з порушником, тому обов’язково треба з’ясувати у клієнта, чи намагався він комунікувати самостійно.

Потім лектор на конкретних прикладах розібрала, є порушення чи ні, акцентувавши увагу на алгоритмі захисту в кожному конкретному випадку. В одному з прикладів, крім аргументів про порушення прав на ТМ, можна було використовувати аргумент про недобросовісну конкуренцію.

Вкрай важливо встановити дату реєстрації доменного імені: раніше чи пізніше за дату подання заявки на реєстрацію ТМ. Адже якщо дата реєстрації доменного імені буде більш ранньою, велика ймовірність того, що власник доменного імені посилатиметься, з посиланнями на національне законодавство, на добросовісне використання позначення.

Особливу увагу Анна Кравчук приділила перешкодам, які можуть виникнути при подачі претензії. Отже, необхідно перевірити право попереднього користувача, чи використовується позначення для комерційних цілей (в іншому разі пред’явити претензію буде неможливо), чи використовується ТМ у формі повідомлення новин або коментарів новин. Також зустрічається використання доменного імені для переадресації на інший вебсайт. Чи є в такому разі порушення? Спікер стверджує, що в 99% таке використання вважається порушенням прав на ТМ.

Серед іншого, лектор зосередилася на різних нюансах збору доказів. Наприклад, необхідно звернутися з адвокатським запитом до реєстратора для розкриття особи, власника доменного імені, зібрати роздруківки вебсайту (хоча самі по собі роздруківки не можуть бути доказом у справі в суді), зібрати довідки від провайдера і мережевих пошукових служб. Коли всі ці докази зібрані, необхідно скласти претензію. Крім цитування законів, треба вказати, що ТМ і позначення, що використовується в інтернеті, є схожим і застосовується щодо споріднених товарів і послуг. Також необхідно вказати наслідки, які настануть у разі невиконання претензії, і відповідальність. За бажання також можна просити про компенсацію витрат адвоката на складання претензії.

Резюмуючи, Анна Кравчук зазначила: якщо не вдалося врегулювати питання в досудовому порядку, можна звертатися до національних судів або вдатися до процедури UDRP — єдиної політики врегулювання спорів про доменні імена. Але це вже тема зовсім іншої лекції.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів та адвокатів

Кошик