Межі захисту творів у судовій практиці окреслив Іларіон Томаров, радник «Василь Кісіль і Партнери»

У рамках Школи судової практики Legal High School стартував блок «Захист, злочини і покарання у сфері IP». Сьогодні мова піде про судовий захист авторського права. «Сучасне авторське право: межі захисту творів у судовій практиці» — такою темою відкрив IP-блок Іларіон Томаров, радник, керівник практики інтелектуальної власності «Василь Кісіль і Партнери».
«Не треба чекати, що судді розбиратимуться у правовідносинах, що виникли з вашим опонентом. Ви повинні оригінально описати свою позицію, аргументувати її, донести все це до суду, при цьому потрібно підходити до питання творчо. Не чекайте чудес від суддів», — закликав присутніх Іларіон Томаров.
Лектор озвучив завдання. Вам потрібно створити сайт з пошуку ліків: користувач шукає за назвою, діючою речовиною або симптомами ліки, отримує рекомендацію і аналоги, бачить найближчу аптеку, де ліки є в наявності. Вам потрібно взяти інструкції до всіх лікарських засобів, які зареєстровані в Україні, і розмістити їх на сайті.
«Чи можна вільно копіювати інструкцію до лікарського засобу?», — адресував аудиторії запитання пан Томаров. Вислухавши всі аргументи на підтвердження позицій «так» і «ні», лектор зазначив, що за замовчуванням так — інструкції охороняються авторським правом. «Якщо до вас подали позов, позивачеві досить сказати, що інструкція — оригінальна, а ви, як відповідач, повинні довести зворотне», — підкреслив Іларіон Томаров. За його словами, нечисленна національна судова практика, яка наважилася висловитися щодо охороноспроможності творів в Україні, дає нам підказки: не кожен твір є об’єктом авторського права, а тільки коли він є результатом творчої діяльності автора і є оригінальним; захисту підлягають права на елементи твору, які містять ознаки твору як об’єкта авторського права, тобто не тільки оригінальності, а й творчого характеру. Пан Томаров підкреслив, що критерію оригінальності немає в Законі про авторське право і суміжні права.
Де можна застосувати творчу роботу при написанні інструкції? Інструкція досить жорстко нормативно врегульована: має структуру і зміст документа, опис кожного елемента, перелік скорочень символів і позначень. Лектор наголосив, що межі свободи при написанні інструкції до лікарського засобу дуже обмежені, і якщо дати однакові вихідні дані двом або десятьом людям, ймовірність, що вони напишуть однакові інструкції дуже висока. У цьому контексті важливо згадати про українську судову практику, коли шляхом авторського права намагалися захистити тендерну документацію, технічні умови виробництва товару, інструкцію з використання приладу. «Спростуйте презумпцію оригінальності. Спробуйте», — закликав керівник IP-практики «Василь Кісіль і Партнери».
«Чи є об’єктом авторського права позовна заява?» — поцікавився лектор. Наприклад, відповідач сфотографував заяву і виклав її в інтернеті. Чи можна захистити свої права шляхом авторського права? А чи охороняється авторським правом одяг, алфавіт, мова або окреме слово? За загальним правилом, ні. Тільки в окремих випадках охороняється слово, як назва персонажа або твору. Твір, форма вираження якого продиктована функціональною вимогою, не залишає достатньо місця для прояву творчості та індивідуальності автора.
Авторське право не охороняє факти. Будь-хто може створювати оригінальні твори, використовуючи загальнодоступні факти. «Авторське право не захищає факти, тільки історії про них», — уточнив спікер. Він розповів про один випадок: позивач створила документальний фільм про події під час Другої світової війни. Відповідач написала роман за мотивами цього фільму, але орієнтувала текст для молодих читачів — у стилі «Головних ігор». Позивач подала позов про порушення авторських прав. Експерти на стороні позивача запропонували розмежовувати факти на великі та незначні: великий факт це те, що війна почалася із вторгнення Німеччини в Польщу, незначний — сторінка із щоденника солдата, який описує його звичайний день. Ключове питання, яке повинен був вирішити суд, — чи є суттєвим запозиченням форми документального твору такі елементи, як структура, тема, атмосфера і діалоги, які повторила відповідач. Верховний суд Канади відзначив, що самі факти, які становлять історичну правду про певні події і будь-які деталі, які описують ці факти, не входять в обсяг охорони авторського права на документальний фільм. Суд не погодився з розподілом фактів на великі і незначні з точки зору охорони їх авторським правом.
Також лектор розповів про авторське право на послідовність дій (наприклад, проведення хірургічної операції за описом у книзі або послідовність поз для йоги), сказав про формат (зокрема, про захист формату в Європі), зупинився на «Copyright test», доктринах «Merger»,«Scenes a faire» і залишив слухачам домашнє завдання.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів