Мирослава Савчук: точної кількості типових справ, які можуть стати підставою для розгляду однієї з них як зразкової, немає

Черговий тиждень у Lеgal High School було присвячено спецкурсу «Новації в адміністративному процесі». Його відкрила лекцією на тему «Ключові новели адміністративного процесу: що реально сприяло поліпшенню якості адміністративного судочинства» радник ЮФ Aequo Мирослава Савчук.

Вона підкреслила, що метою впровадження процедури типової та зразкової справи було підвищення ефективності правосуддя. Ця новела КАС України дозволить зменшити навантаження на суддів, забезпечити єдність правозастосовної практики та сприятиме швидкому розгляду великої кількості однотипних справ.

Розробка відповідних норм законодавства спиралася на досвід європейських країн. Зокрема, подібний інститут є в Німеччині, Франції, Хорватії та ряді інших країн.

Інститут типової та зразкової справи визначається пунктами 21, 22 статті 4 КАС України. Зокрема, вони визначають типові адміністративні справи як адміністративні справи, відповідачем у яких виступає один і той же суб’єкт владних повноважень, спір в яких виник з аналогічних підстав, у відносинах, регульованих одними нормами права, і в яких позивачі заявили аналогічні вимоги. А зразковою адміністративною справою є типова адміністративна справа, прийнята у провадження Верховним Судом як судом першої інстанції для винесення зразкового рішення.

Підставою для звернення до Верховного Суду з поданням про розгляд однієї з типових справ Верховним Судом як судом першої інстанції є наявність у провадженні одного або декількох адміністративних судів типових адміністративних справ, кількість яких визначає доцільність прийняття зразкового рішення. Однак лектор зазначила, що точної кількості типових справ, які можуть стати підставою для перетворення їх на зразкову, — немає. Іноді для цього достатньо чотирьох справ, а іноді і дванадцяти замало.

Лектор підкреслила, що Суд, який розглядав би типову справу, має право зупинити провадження за клопотанням учасника справи або за власною ініціативою у разі, якщо Верховний Суд відкрив провадження за відповідною зразковою справою, однак зобов’язаний відновити провадження з дня набуття законної сили рішенням Верховного Суду у відповідній зразковій справі. При цьому, приймаючи рішення у типовій справі, суд повинен враховувати правові висновки Верховного Суду, викладені в рішенні за результатами розгляду зразкової справи.

Резюмуючи, Мирослава Савчук навела статистику. Зокрема, станом на 14 вересня до Верховного Суду надійшли подання на 54 зразкових справи: щодо 41 подання у відкритті провадження у зразковій справі відмовлено на підставі частини 6 статті 290 КАС України, три подання повернуто на підставі частини 4 статті 169 КАС України, сім розглянуті по суті та прийняте рішення і щодо трьох подань вирішувалося питання про відкриття провадження у зразковій справі.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів