Нюанси адміністративного оскарження в податкових спорах пояснив спікер LHS Роман Загрія

Перші кроки на етапі адміністративного оскарження (досудового) в податкових спорах учасникам літнього інтенсиву «Як виграти спір у податкової» Legal High School деталізував Роман Загрія, керуючий партнер ЮК Право Гарант, керівник практики податкового права.

Розпочав лекцію спікер із цікавої статистики: за перше півріччя 2018 року проведено 10,4 тис. перевірок і донараховано грошових зобов’язань на суму 22,6 мрлд грн. За його словами, адміністративний порядок оскарження регулюється Податковим кодексом України та Порядком оформлення і подання скарг платниками податків та їх розгляду контролюючими органами, затвердженим наказом Міністерства фінансів України №916 від 21 жовтня 2015 року.

Не можуть бути оскаржені грошові зобов’язання, самостійно визначені платником податків, та рішення контролюючих органів, які оскаржені платником податків у судовому порядку. Лектор також звернув увагу на те, що скарги на рішення та дії контролюючих органів викладаються та подаються окремо.

Пан Загрія відзначив, що засідання може бути закритим або відкритим. У першому з них брати участь можуть тільки платник податків та його представник, представники центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, а також уповноважений представник Ради бізнес-омбудсмена (за умови прийняття Радою бізнес-омбудсмена до розгляду скарги, поданої платником податків). Справа розглядається у відкритому засіданні винятково на підставі письмового клопотання. Не допускається відкритий розгляд скарги, якщо в матеріалах справи наявні відомості, що становлять державну таємницю.

Скарга подається до контролюючого органу вищого рівня у письмовій формі протягом десяти календарних днів, що настають за днем отримання платником податків податкового повідомлення-рішення або іншого рішення контролюючого органу, що оскаржується. Є ще строк у тридцять календарних днів, але він застосовується, тільки якщо порушення не пов’язане із порушенням податкового законодавства. Скарга розглядається протягом двадцяти календарних днів, проте на практиці ніхто так швидко її не розгляне і зазвичай розгляд триває впродовж максимально можливого строку. Лектор наголосив: якщо вмотивоване рішення за скаргою платника податків не надсилається платнику податків протягом двадцятиденного строку або протягом строку, продовженого за рішенням контролюючого органу, то така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків.

Зупинився Роман Загрія і на правах особи, яка подала скаргу. За його словами, обов’язок доказування під час адміністративного оскарження покладається на контролюючий орган. Також лектор розповів про оскарження рішення комісії ДФС про відмову в реєстрації ПН/РК, пояснивши, що така скарга подається винятково платником ПДВ до ДФС України протягом десяти календарних днів в електронній формі засобами електронного зв’язку, і строк її розгляду складає десять календарних днів з дня отримання такої скарги, без можливості його продовження.

Лектор відзначив, що адміністративне оскарження може мати за мету скасування рішення контролюючого органу або (частіше) виграш додаткового часу, який може бути використаний для акумулювання суми коштів для сплати судового збору, підготовки документів для судового оскарження, щоб дочекатися правової позиції Верховного Суду щодо спірних питань або ж розробити та розпочати втілювати стратегію з мінімізації ризиків для платника податків та його посадових осіб.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів