Ольга Тютюн: «Техніка правильного ставлення запитань — дуже важлива для процесу медіації»

«Можливості практичного застосування компетенцій медіатора при підготовці сторін до переговорів та врегулювання конфліктів» — наступна лекція модуля «Досудове та альтернативне вирішення спорів» Lеgal High School.

Основні можливості в цій сфері представила Ольга Тютюн, заступник директора Українського центру медіації щодо проектів регіонального розвитку, медіатор ТПП (Мюнхен).

«Медіація по суті є переговорами з посередником, але не кожні переговори є медіацією», — відзначила лектор. За її словами, переговори являють собою комунікацію між сторонами для досягнення своїх цілей. При цьому кожна зі сторін має рівні можливості контролю за ситуацією в ухваленні рішення, але не завжди розуміє свої справжні інтереси.

Пані Тютюн також навела цитату Кріса Восса, професійного перемовника ФБР: «Якщо опонент розмовляє з вами, то це означає, що у вас є можливість впливу на нього!». При цьому лектор звернула увагу на те, що в даному випадку завжди треба ставити запитання: який інтерес?

Крім того, в процесі переговорів завжди важливо ставити запитання стороні: що є результатом для неї?, коли вона хоче його досягти?, чи важливі для неї стосунки?

«Нерозуміння відповідей на ці запитання перетворює переговори на гру з нульовим результатом», — наголосила лектор.

Також спікер звернула увагу на те, що техніка правильного ставлення запитань — дуже важлива для процесу медіації.

Наступний аспект, який впливає на процес медіації, — інтереси сторони. По суті, інтереси це причини, у зв’язку з якими люди займають певні позиції.

«Ми можемо використовувати логіку, щоб розумно підходити до вирішення, однак фактично вирішенням керують емоції. Не варто нехтувати емоціями. Емоції — це маркер незадоволених потреб», — звернула увагу пані Тютюн.

Найголовніші техніки медіатора — це техніки активного слухання. Мета активного слухання: почути, а не відповісти; отримати інформацію; вловити істинний сенс сказаного; зрозуміти емоційний стан сторони; дати зворотний зв’язок: «Ви почуті»; прийняти правильне рішення. При цьому дуже важливою навичкою є контроль за внутрішнім діалогом. Важливими техніками активного слухання є віддзеркалення та невербальна або паравербальна комунікація.

«Спокуса завжди ефективніша за примус. Багато цінностей на кшталт демократії, прав людини і особистих можливостей є надзвичайно спокусливими», — навела цитату Джозефа Ная, американського політолога, лектор, при цьому закликала слухачів застосовувати медіацію як дуже «спокусливий» процес: спокусливий своєю гнучкістю, результативністю та увагою до людей.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів