«Онлайн-продажі мають величезний проконкурентний потенціал» – Сабін Зігельскі (ОЕСР)

Минулого року Антимонопольний комітет України на виконання вимог Угоди про асоціацію з ЄС затвердив Типові вимоги до вертикальних узгоджених дій. Яка ж практика застосування вертикальних обмежень з e-commerce в ЄС? Про це під час відкритої лекції в Legal High School розповіла Сабін Зігельскі, провідний експерт з питань конкуренції Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР).

У своєму виступі вона розглянула останні зміни в законодавстві ЄС щодо вертикальних обмежень. Зазначивши, що норми українського законодавства з цих питань майже ідентичні європейським, пані Зігельскі висловила впевненість у тому, що e-commerce динамічно розвиватиметься в Україні, отже, виникатиме ще більше запитань щодо конкуренції у вказаній сфері.

Сабін Зігельскі детально проаналізувала специфічні умови конкуренції та вертикальних обмежень на традиційних ринках та їх застосовність до діджитал-торгівлі, а також здійснила порівняльний аналіз онлайн- и оффлайн-торгівлі. Розповідаючи безпосередньо про e-commerce, експерт зазначила, що обсяги онлайн-продажів збільшуються, тож цей напрям визначено дуже перспективним у контексті захисту конкуренції. Зокрема, при створенні Стратегії єдиного цифрового ринку для Європи Єврокомісія здійснила спеціальне дослідження конкуренції в e-commerce. Пані Зігельскі вказала на актуальні тренди онлайн-торгівлі, які було виявлено під час цього дослідження. Зокрема, вона звернула увагу на те, що багато виробників почали активніше продавати свою продукцію безпосередньо споживачам через власні інтернет-магазини, що призвело до більш активної конкуренції з їхніми дистриб’юторами. Також почали ширше застосовуватись системи вибіркового розподілу, за якого товари можуть продаватися лише заздалегідь обраними авторизованими продавцями – це дає виробникам можливість краще контролювати свої розподільчі мережі, наприклад, за якістю розподілу і цінами. А інструментом такого контролю є різні контрактні обмеження.

Наголосивши, що онлайн-продажі мають величезний проконкурентний потенціал, Сабін Зігельскі зазначила, що будь-які обмеження у цій сфері повинні привертати особливу увагу конкурентних відомств. Водночас у зв’язку з певними перевагами онлайн-торгівля може мати неправомірні вигоди. Відповідно, необхідно прагнути сбалансованості про- та антиконкурентних ефектів. Як свідчить дослідження, Єврокомісія дуже уважно ставиться до проблеми поширення цінових обмежень. «Багато виробників відслідковують ціну на свою продукцію, і в цьому немає нічого поганого, проте слід мати на увазі й конкурентний ефект таких дій», – підкреслила пані Зігельскі, розповідаючи про ризики, пов’язані з тим, що виробники диктують максимальні або мінімальні ціни (Resale Price Maintenance, RPM).

Також Сабін Зігельскі навела приклади із практики європейських конкурентних відомств про порушення конкуренції в e-commerce – неправомірну селективну дистрибуцію, обмеження використання онлайн-платформ, а також інструментів порівняння цін, застосування Most Favoured Nation (MFN), зловживання домінуючим становищем на ринку.

«Економічна теорія не вбачає значної шкоди у вертикальних обмеженнях. Передусім ми висловлюємо схвильованість щодо вертикальних угод, які негативно впливають на ціни і сприяють горизонтальній змові», – зазначила лектор. Резюмуючи свій виступ, вона наголосила: «Електронна торгівля та онлайн-ринки створюють нові бізнес-моделі й нові проблеми для забезпечення конкуренції, адже вони можуть як посилити конкуренцію, так і запропонувати нові способи її обмеження».

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів