Про діяльність АМКУ як органу оскарження порушень у сфері публічних закупівель розповіла Ніна Сидоренко

Другий день спецкурсу «Конкуренційні виклики» LHS розпочався лекцією Ніни Сидоренко, заступника голови АМКУ — державного уповноваженого АМКУ, про основи діяльності Комітету як органу оскарження порушень у сфері публічних закупівель.
У доповіді пані Сидоренко зробила акцент на процедурах оскарження. Зокрема, після ознайомлення слухачів з основними нормативними актами, що регулюють це питання, вона перейшла до основних процедур торгів. Лектор нагадала, що відкриті торги є найпоширенішою процедурою, що найчастіше підлягає оскарженню. У той же час у результаті оскарження переговорної процедури (крім проведеної для потреб оборони) АМКУ у більшості випадків вважає її проведення необґрунтованим. За словами лектора, за весь період розгляду скарг на цю процедуру Комітетом було винесено всього кілька рішень, якими проведення переговорної процедури визнане правомірним.
«Забороняється придбання товарів, робіт, послуг та укладення договорів до або без проведення процедур, передбачених законом», — відзначила Ніна Сидоренко.
Також вона звернула увагу на терміни розгляду скарг. За її словами, незважаючи на те, що АМКУ фактично є квазісудовим органом, терміни розгляду скарг — дуже короткі. Зокрема, передбачено три робочих дні на прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду або залишення її без розгляду. Власне на розгляд скарги відведено 15 робочих днів і лише один день дається на оприлюднення резолютивної частини рішення.
Пані Сидоренко нагадала слухачам про «блокування» системою ProZorro процедури проведення торгів після отримання скарги — процедура підлягає «розблокуванню» після розгляду скарги і прийняття рішення органом оскарження.
«Рішення є обов’язковими для виконання замовниками, але досить часто вони не виконуються. Це призводить до подання чергових скарг, що, у свою чергу, спричиняє суттєве затягування процедур закупівель», — відзначила лектор. При цьому чинним законодавством не передбачено відповідальності замовника, але, за словами лектора, таку відповідальність необхідно закріпити на законодавчому рівні, про що зареєстровано відповідний законопроект.
Розповідаючи про типові помилки, яких припускаються сторони при поданні скарги, Ніна Сидоренко звернула увагу на те, що, як і раніше, в переліку документів, які подаються зі скаргою, не завжди є підтвердження про оплату. Крім того, серед поширених помилок — порушення термінів подання скарги, подання документів у паперовій формі, відсутність обґрунтування порушених прав скаржника.
Серед основних порушень, виявлених при розгляді скарг, вона виокремила встановлення в тендерній документації вимог, які може задовольнити тільки один учасник, а також коли тендерна документація прописана під одного виробника або постачальника. Також пані Сидоренко навела приклади встановлення дискримінаційних вимог тендерної документації і дискримінаційного підходу замовників при оцінці пропозицій учасників (відхилення пропозицій одних учасників як таких, що не відповідають вимогам тендерної документації, та допуск до аукціону/визначення переможцями інших, пропозиції яких також не відповідають умовам документації).

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів