Про особливості доказування у справах про захист авторських та суміжних прав розповіла Оксана Марченко

Тему особливостей доказування у справах про захист авторських та суміжних прав слухачам Школи судової практики Legal High School розкрила Оксана Марченко, суддя Господарського суду м. Києва.
Питання підвідомчості спорів щодо порушень у сфері права інтелектуальної власності актуальні і сьогодні, адже ці спори розглядаються як адміністративними, так і господарськими чи навіть загальними судами. В Україні фактично спеціалізація щодо інтелектуальної власності в судах з’явилася тільки в 2004 році, що вважається досить невеликим періодом для цієї категорії справ.
Лектор відзначила, що, звертаючись до суду з відповідним позовом у сфері права інтелектуальної власності, починати треба з того, щоб довести суду, що ви звертаєтесь за захистом саме тих прав, які у вас наявні. Наприклад, суб’єкт звертається до суду, щоб захистити свої авторські майнові виключні права на текст музичного твору, який додається. Прикріплюють також протокол із записом порушення, що описує факт перебування суб’єкта в ресторані, де звучала пісня, яку він сам і написав. Як доказ також було подано відеозапис «порушення». Та коли на вимогу суду під час судового засідання цей запис було увімкнено, виявилось, що звучала зовсім інша пісня. Оксана Марченко завершила розповідь тим, що до рішення ця справа не дійшла, бо позивач вирішив відмовитись від позову.
Щоб підтвердити наявність своїх виключних авторських майнових прав на певний твір, за словами лектора, не потрібно відтворювати всю ланку правочинів, які були вчинені з цим твором, а необхідно звернути увагу спочатку на останній договір. Тільки у разі сумнівів у суду щодо наявності таких прав він може витребувати у позивача всі укладені щодо відповідного об’єкта договори, які й будуть досліджуватись. При цьому не має значення у відсотковому відношенні, який саме обсяг прав мав позивач, — звернутися до суду за захистом своїх прав може той, хто має хоч якийсь мінімальний відсоток.
Оксана Марченко розповіла про докази, які за чинним законодавством використовуються сьогодні, зазначивши, що хоча на основі показань свідків суд з’ясовує ті факти, які не відображаються в документах, однак вони ніколи не зможуть замінити речових або письмових доказів. Більше того, не всі показання свідків є доказами. До прикладу, судом не приймаються показання свідка, який не може назвати джерело своєї обізнаності щодо певної обставини. Лектор також додала, що стосовно захисту виключних майнових авторських прав у своїй практиці вона поки не зустрічала випадків подання речових доказів. Проте в загальних судах відповідна практика є.
Після того, як ви довели, що об’єктом порушення було саме ваше право, залишилось тільки зазначити, що ваше право порушене саме тим відповідачем, до якого ви звертаєтесь. Так, Оксана Марченко навела цікавий випадок, коли позов було подано на власника ресторану, який використовував музичний твір без відповідного права на те. Проте в процесі розгляду справи виявилось, що в цьому ж ресторані окремий суб’єкт має в оренді маленьку площу, де розміщена барна стійка, там цей суб’єкт і займається продажем алкогольних напоїв, і саме йому належить програвач, з якого лунала вказана пісня. Тож власник ресторану у своїй господарській діяльності не використовував музичний твір. У цій справі були змінені позовні вимоги і обидва суб’єкти були залучені як співвідповідачі.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів