Процедура розгляду адміністративного оскарження рішень податкових органів дуже схожа на судову, проте менш формальна, впевнена Вікторія Фоменко, радник МЮФ Integrites

Радник МЮФ Integrites Вікторія Фоменко розповіла слухачам Школи податкової практики Legal High School про основи адміністративного оскарження рішень податкових органів.

Після закінчення податкової перевірки залежно від її результату складається певний документ: якщо виявлено якісь порушення – приймається акт перевірки, якщо ж порушень немає – видається довідка. В другому випадку платник податків надалі вже не співпрацює з фіскальними органами і чекає на наступну перевірку.

Якщо ж виявлено порушення, то акт податкової перевірки складається податковим органом у двох примірниках, підписується посадовими особами контролюючого органу і реєструється протягом п’яти робочих днів, наступних за днем закінчення встановленого строку перевірки. Податковий орган зобов’язаний ознайомити платника з таким актом.

При отриманні платником податків акта податкової перевірки він має право подати свої заперечення. Тобто коли платник не погоджується з певними висновками, він може їх оскаржити, надавши при цьому додаткові документи, що стосуються питань перевірки. У разі узгодження висновків і тексту акта такі додаткові документи вважаються наданими в ході перевірки (стаття 54 ПК України). На практиці цей період називають досудовим. Фактично – це вже підготовка до подання позову.

Заперечення на акт податкової перевірки готуються впродовж п’яти робочих днів від дня, наступного за днем отримання акта. Заперечення викладаються в довільній формі, проте обов’язково із зазначенням посилань на акт перевірки та висновків, з якими платник не погоджується. Лектор порадила зазначати й посилання на законодавство та детально обґрунтовувати свою позицію.

Вікторія Фоменко пояснила, що розгляд заперечень за бажанням платника податків здійснюється в його присутності та за участю усіх, хто проводив перевірку. Якщо платник податків повідомив про своє бажання взяти участь у розгляді, йому надсилають запрошення, в якому вказують час і місце проведення розгляду. Лектор впевнена, що такий інструмент – ефективний, адже на практиці траплялися випадки, коли ті чи інші висновки акта на етапі розгляду заперечень відхилялись і надалі не враховувались. За результатами розгляду заперечень контролюючий орган надає висновок, що надсилається за місцем знаходження платника податків або вручається йому особисто.

Пані Фоменко зазначила: раніше процедура адміністративного оскарження складалась з трьох етапів, зараз лише з одного, що передбачає максимальний строк розгляду справи – 60 днів (ДФС має розглянути справу протягом 20 днів, але цей термін може бути продовжено до 60 днів).

У 2016 та 2017 роках до Порядку оформлення і подання скарг платниками податків та їх розгляду контролюючими органами внесено зміни, згідно з якими було суттєво переформатовано процедуру подання скарг і розширено можливості їх розгляду. Відповідно до Порядку скарги можуть розглядатися на закритому й відкритому засіданнях.

Щодо певних новацій, то вони здебільшого стосуються прав платників податків. Наприклад, раніше у них не було можливості ознайомлюватися з матеріалами перевірки та адміністративного оскарження. Вікторія Фоменко запевняє, що цим можна і потрібно користуватися. Також позитивною новелою є можливість здійснювати технічну фіксацію засідання, що особливо важливо у разі, коли розгляд скарги відбувається у відкритому засідання, а платник хоче залучити ЗМІ.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів