Що таке економічний аналіз у праві, розповіла спікер LHS Дарія Чередніченко

Основи економічного аналізу для юристів слухачам спецкурсу «Конкуренційні виклики» Legal High School пояснила Дарія Чередніченко, начальник управління економічного аналізу АМКУ.
Лектор розповіла про перехрестя дисциплін в економічному аналізі в конкурентному праві. Так, необхідними є аналітика, теорія, логіка (всі елементи мають бути логічними та зрозумілими всім клієнтам), економетика, що дозволяє застосовувати складні моделі в кейсах, але тільки в тих випадках, коли є достатні економічні дані. Перехрестя цих всіх дисциплін знаходиться саме на перехресті попиту та пропозиції. Коли вони зустрічаються в необхідній кількості, виникає прибуток у виробника та споживача і, як наслідок, суспільний добробут (Total welfare). Тож Дарія Чередніченко пояснила, що захищати саме економічну конкуренцію необхідно тому, що в класичному випадку, коли є монополіст, який встановлює ціни, значно вищі за звичайні, то скорочується виробництво, і частина добробуту споживачів іде на користь монополіста. Найбільшою проблемою є саме ця значна втрата суспільного добробуту.
Лектор відзначила, що коли в конкурентних відомствах усього світу обговорюється конкуренція, постає питання ефективності. Ефективність буває статичною (досягається, коли товар виробляється при мінімальних витратах, розподіл виробництва між видами товару призводить до найвищого рівня загального добробуту) та динамічною (досягається, коли підприємства конкурують швидше за інноваціями, ніж за ціною, що дозволяє в майбутньому знизити витрати та поліпшити розподіл виробництва).
Щодо структурних ознак монопольного становища, Дарія Чередніченко зробила наголос саме на ринковій частці, зазначивши, що висока ринкова частка не завжди є ознакою ринкової влади. Наприклад, коли бар’єри виходу на ринок низькі або відсутні, то ніщо не заважає іншим виробникам вийти на ринок.
Лектор пояснила кілька методів економічного аналізу, першим з яких був аналіз прибутковості (PROFITABILITY ANALYSIS), що застосовується в основному при зловживанні монопольним становищем (наприклад, встановленні цін, які неможливо було б встановити за умов конкуренції). А от у порівняльному аналізі (COMPARATOR-BASED ANALYSIS) застосовуються рrice-cost test, порівняння з іншими ринками чи підприємствами, порівняння в динаміці та порівняння подвійної різниці (difference in difference). А найбільшим плюсом такого методу, як аналіз кореляції (CORRELATION ANALYSIS), Дарія Чередніченко назвала той факт, що він потребує лише даних щодо цін товарів.
Мотивацію до антиконкурентних узгоджених дій лектор навела на прикладі «дилеми засудженого» та визначення еквілібріуму Неша. Компанії обирають стратегію з двох варіантів: конкурувати або узгоджувати дії. Якщо оберуть стратегію конкурувати — залишаться з мінімальним доходом. Коли обидві компанії узгоджують дії, але потім одна з них вирішує порушити цю домовленість і починає конкурувати (наприклад, ставить інші ціни), то спочатку така компанія забере всі продажі. Але в наступному раунді гри все може бути навпаки. Вибір стратегії також залежатиме від того, чи це гра повторювана, чи одноразова. Якщо повторювана, то для компаній оптимальним буде саме узгодження дій. Велика мотивація для цього полягає як мінімум у тому, що обидва підприємства зможуть підтримувати найбільший сумарний прибуток.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів