Слухачі LHS дізналися про способи припинення порушень у банках

У рамках Legal High School Андрій Агафонов, керівник департаменту правового забезпечення роботи з проблемними активами Lezo Law Company, виступив із лекцією «Порушення і зловживання співробітників банку: запобігання, виявлення, усунення, наслідки для клієнтів».

Які можуть бути порушення з боку касира? Касир не вносить дані в УБД, а замість цього відображає їх в іншому програмному засобі (наприклад, у Word). Таким чином, касир не обслуговує клієнта, а кладе гроші собі в кишеню. Важливу роль відіграє відеоспостереження. Відеозапис повинен зберігатися не три дні, а хоча б кілька місяців, зазначив лектор.

Є випадки, коли відображається операція, а потім видаляється проводка. Це роблять касири, припускаючи, що видалена інформація ніде не зберігається. Рекомендується аналізувати видалені проводки. Частина з них можуть стати наслідком помилки, а в деяких випадках йдеться про зловживання.

Можливий також вид змови з клієнтом і неналежне відображення проводок у системі. Наприклад, це відбувається, коли точка обміну знаходиться в автосалоні або супермаркеті. Через такі відділення банків проходять великі суми грошей. Подібні випадки теж варто припиняти за допомогою відеоконтролю. Ще один спосіб — використовувати тактику «таємного покупця». Хоча достовірність відомостей, одержуваних подібних чином, залишається під питанням. Усе залежить від конкретних обставин: чи було банку завдано збитків, чи не провокували клієнта до здійснення певних дій тощо. Реакція людини може братися до уваги, але вона не стає підставою для дисциплінарних заходів.

Начальники відділень, користуючись віддаленістю від центральних офісів, також здатні піти на різні порушення і зловживання.

Андрій Агафонов нагадав, що НБУ проводить перевірку щодо наявності бездоганної ділової репутації осіб, що призначаються на вищі посади в банках. Власне, керівництво банку має всі можливості для реалізації найвитонченіших схем зловживання, підкреслив спікер.

Також він навів декілька кейсів, пов’язаних з трудовими правовідносинами. В останній день роботи голова правління банку, маючи довірчі відносини з начальником відділу кадрів, дає вказівку передати трудову книжку через водія. Ніхто фактично не підтверджував підписом отримання трудової книжки. Через деякий час надійшов позов до банку на 3,5 млн грн з вимогою виплатити компенсацію за затримку проведення розрахунку. Тяганина тривала понад три роки, справа неодноразово поверталося на новий розгляд. Зрештою, Верховний Суд прийняв остаточне рішення і відмовив колишньому голові правління. «Цей прецедент наголошує на необхідності неухильного дотримання вимог законодавства всіма співробітниками банку, включаючи фахівців відділу кадрів», — зазначив юрист.

Ще один приклад — протокол про надання банком виплати великої компенсації при звільненні голови правління банку, датований заднім числом. Про цей документ ніхто не знав, поки не надійшов позов. Відповідна документація була зареєстрована корпоративним секретарем. Крім того, членам наглядової ради акціонери не давали відповідних вказівок. Аргументів банку виявилося достатньо, щоб господарський суд визнав збори нелегітимними. Крім того, було відкрите кримінальне провадження.

Реагувати на порушення дозволяє система внутрішнього і зовнішнього контролю. Зокрема, необхідно чітко прописати внутрішні положення, встановити сертифіковане програмне забезпечення, використовувати відеоспостереження (в тому числі у реальному часі) і надати клієнтам можливість інформування про порушення за допомогою телефонного зв’язку або електронних каналів комунікації.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів