Судове переслідування кіберсквотингу від спікера LHS Наталії Владимирової

Серед списку об’єктів інтелектуальної власності ми не знайдемо домена, пояснила на початку своєї лекції для слухачів Школи судової практики Legal High School про судове переслідування кіберсквотингу Наталія Владимирова, патентний повірений України, керуючий партнер патентно-правової фірми PRIMA VERITAS, CEO PatentBot.
Через наявність спорів про домени, в основі кожного з яких є певне правопорушення, виникає таке поняття, як «кіберсквотинг» (cybersquatting), що, по суті, означає перехоплення доменів. Здебільшого використовується це як своєрідний вид бізнесу. Так, кіберсквотери отримують гроші, до прикладу, з перепродажу доменів (найпоширеніший вид кіберсквотингу). Щоб зареєструвати домен, люди ідуть навіть на реєстрацію ТМ, а потім за декілька десятків тисяч доларів продають відповідне доменне ім’я. Іншим способом отримання фінансової вигоди з кіберсквотингу є відображення на сайті, в домені якого зазначена назва певної компанії, інформації, що може зашкодити репутації бренда. Як показує практика, часто «успішність» кіберсквотингу забезпечується за допомогою принципу «first come — first get», тобто першості надходження заявки на реєстрацію доменного імені.
Лектор розповіла про два основних види кіберсквотингу. Першим із них є typosquatting (від англ. typo — помилка) — у цьому випадку зловмисник сподівається, що користувач помилиться в доменному імені, наприклад замість instagram.com введе instafram.com. Другий вид — кіберсквотинг, спрямований на використання чужих торгових марок або їх частин, наприклад реєстрація доменного імені iphonephones.com або apple.net з урахуванням того, що справжня компанія Apple здійснює діяльність під доменом apple.com.
Наталія Владимирова повідомила, що захист прав на певний домен (у цьому випадку в зоні .UA) зазвичай проводиться в судовому порядку, але є можливість поскаржитись і доменному реєстратору, для чого необхідно мати документи на реєстрацію ТМ, адже важко чесно відстояти свій бізнес без наявності зареєстрованих активів. А от спори з кіберсквотингу щодо доменів, зареєстрованих не в зоні .UA, за словами лектора, вирішуються за процедурою UDRP (Uniform Domain Name Resolution Policy) — єдина політика розв’язання доменних спорів. За цією процедурою можуть вирішуватися спори з кіберсквотингу в таких доменах верхнього рівня, як .COM, .NET, .BIZ, .CO, .INFO, .AERO .TV тощо. Подібну процедуру проводять багато органів, і найбільш популярний та близький нам — Центр з арбітражу та посередництва ВОІВ (англ. WIPO Arbitration and Mediation Center).
Наталія Владимирова поділилась цікавою історією про виникнення такого поняття, як «кіберсквотинг». У 1994 році американський журналіст, співробітник видання NewsDay, зареєстрував домен mcdonalds.com на своє ім’я і написав про це в газеті жартівливу замітку. В обмін на доменне ім’я журналіст запропонував McDonald’s зайнятися благодійністю і створити в одній із шкіл Нью-Йорка комп’ютерний клас. Угода між першим в історії кіберсквотером і відомою компанією благополучно відбулася, і кожна зі сторін отримала бажане, а кіберсквотинг став певною формою шахрайства в мережі.
Лектор також поділилась прикладами справ щодо кіберсквотингу з реальної практики. У 2006 році французька компанія Michelin, найбільший світовий виробник шин, звернулася до Господарського суду м. Києва з позовом щодо доменних імен michelin.com.ua і michelin.net.ua. 8 червня 2010 року Вищий господарський суд України прийняв остаточне рішення: «Зобов’язати реєстранта доменного імені michelin.net.ua, а також особу, чия діяльність рекламувалася на зазначеному сайті, припинити будь-яке використання позначення MICHELIN у доменному імені michelin.net.ua».
Патентний повірений переконана, що найбільшим недоліком процедури розгляду спорів щодо доменних імен у нашій державі є надто тривалі терміни розгляду, тож для його удосконалення необхідно ввести спрощену процедуру, що значно урізноманітнить та розширить практику судових справ у сфері інтелектуальної власності.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів