Сутність структурування за франчайзинговою моделлю полягає у масштабуванні бізнесу з напрацьованою інтелектуальною власністю — Аліна Подоляк

«ТМ та інші об’єкти інтелектуальної власності як інструмент структурування бізнесу» — тема лекції в Legal High School Аліни Подоляк, керівника IP-практики Eterna Law. Вона навела дані статистики, відповідно до яких провідні світові компанії отримували додатковий дохід шляхом надання ліцензії на власне ІР-портфоліо. За її словами, з точки зору структурування інтелектуальна власність (ІВ) є нематеріальним активом, що забезпечує гнучкість та дає переваги в ході податкового планування. Лектор зазначила, що з метою залучення інвестицій до своїх економік ряд юрисдикцій надавали, в тому числі, податкові пільги компаніям, діяльність яких базується на ІВ.

Аліна Подоляк наголосила, що структурування ІВ може бути зумовлене структурою власності, зниженням податкового навантаження, мотивами безпеки, більшою маржинальністю та зміцненням іміджу бренда серед споживачів. У свою чергу, способами структурування можуть стати передача майнових прав, ліцензія, франчайзинг, спільна участь в юридичній особі тощо. На її думку, структурування має проходити три фази, зокрема аудит, визначення кола об’єктів ІВ та власне структурування.

Лектор розглянула процес структурування на конкретних прикладах створення нової юридичної особи та передання майнових прав, виокремивши окремі аспекти структурування роялті. Вона зазначила, що для великих корпоративних структур, які мають у своєму складі трейдингові компанії, поширеною є практика створення ІР-холдингів, тобто компаній, які є виключно власниками об’єктів ІВ, що передають нематеріальні активи в користування іншим компаніям корпорації. Причин цього дві: мінімізація ризиків втрати об’єктів ІВ, щоб у разі накладення арешту на діяльність трейдингової компанії не відбувалося негативних наслідків для об’єктів ІВ. Другою причиною створення ІР-холдингів є оптимізація оподаткування.

Говорячи про структурування з причин безпеки, лектор зазначила, що воно здійснюється для забезпечення безперебійної роботи операційного бізнесу, і навела приклад сервісу служби таксі. Сутність структурування за франчайзинговою моделлю полягає у масштабуванні бізнесу з напрацьованою ІВ, яка передається за принципом «бери і роби, як я». При цьому ТМ не продається, а надається право працювати під вивіскою компанії, користуватися її діловою репутацією та комерційним досвідом. Способом структурування, актуальним для імпортерів, є створення материнської і дочірніх компаній, яке відбувається за трьома варіантами: ліцензійний/субліцензійний договір на користь дочірньої компанії; відсутність ліцензійного/субліцензійного договору; ліцензійний договір, що стосується вузького сегмента продуктової лінійки (роялті тільки з продажу такого товару). На прикладі злиття двох всесвітньовідомих служб доставки Аліна Подоляк розповіла про такий вид структуризації, як Co-branding.

Окремо лектор звернула увагу на електронні послуги, виділивши європейський підхід до визначення таких послуг (постачання програмного забезпечення та його оновлення; постачання зображень, тексту, інформації та надання доступу до баз даних; постачання музики, фільмів, ігор, трансляції політичних, художніх, спортивних та розважальних заходів; постачання послуг дистанційного навчання тощо). Принагідно вона проаналізувала проєкт закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування податком на додану вартість електронних послуг, що постачаються нерезидентами фізичним особам, місце постачання яких розташоване на митній території України, який передбачає закладення ПДВ у вартість контенту для кінцевого споживача.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів та адвокатів

Кошик