Телеформат — це комплексний об’єкт, складові якого в своїй сукупності утворюють чітку інструкцію зі створення телепередачі, — Юрій Охромєєв

«Телеформат як об’єкт авторського права. Досвід врегулювання спорів в Україні» — тема лекції у Legal High School Юрія Охромєєва, керуючого партнера Патентно-юридичної компанії IPjurix. Насамперед лектор зазначив, що досі немає остаточного визначення, чи є телеформат об’єктом авторського права, оскільки дехто схильний вважати його ідеєю, а передбачена частиною 3 статті 8 Закону України «Про авторське право і суміжні права» та законодавством інших країн норма охороняє лише форму вираження твору, а не ідею. При цьому він на прикладі роману П. Зюскінда «Парфуми: історія одного вбивці» продемонстрував, яким чином ідея може переходити в об’єкт авторського права.

Юрій Охромєєв наголосив, що поняття «телеформат» у чинному законодавстві немає, так само як і поняття «сценарій». Проте сценарій може бути об’єктом авторського права, хоча зазвичай він є лише основою для створення аудіовізуального твору (фільму чи вистави), який є об’єктом авторського права.

Таким чином лектор, посилаючись на статтю Анни Штефан, зазначив, що телеформат — це комплексний об’єкт, складові якого в своїй сукупності утворюють чітку інструкцію зі створення телепередачі. Його характерними ознаками є такими: наявність постійних (змістовних, технологічних, візуальних) елементів, на основі яких виробляються інші елементи, що в сукупності утворює якісно новий результат; здатність до адаптації, до пристосування під аудиторію за межами країни походження. Принагідно він проілюстрував типові телеформати та навів приклади їх адаптації.

Аналізуючи явище телеформату, лектор запропонував його поділ за типами: на основі сценарію (аудіовізуальні твори) та безсценарні (різного роду реаліті- та ігрові шоу). Безсценарні формати, у свою чергу, можуть поділятися на види: базовий та адаптивний формат, а також продюсерську «бібілію». Саме базовий формат є об’єктом купівлі-продажу. За словами Юрія Охромєєва, продюсерська «біблія» містить розгорнуті інструкції щодо виробництва певного телепродукту і на її основі можуть створюватися технологічні карти такого виробництва, в яких усі дії виконавців розписані до деталей. Цей поділ було наведено у статті Надії Федорової, про що було зазначено лектором.

Як приклад він продемонстрував кейси судового захисту відомих телеформатів, довкола яких в Україні відбувалися баталії. Першим із них стало протистояння «Караоке на майдані» проти «Караоке у фонтана», другим — «ревізор» проти «Інспектор Фреймут», а третім — «Маска» проти «Маскараду».

Принагідно лектор розповів слухачам Legal High School про діяльність міжнародної громадської організації FRAPA, яка об’єднує телеканали та продакшн-студії, що опікуються захистом прав телеформатів.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів та адвокатів

Кошик