Тrade dress в Україні: захист можливий — вважає керуючий партнер IPStyle, патентний повірений України Марія Ортинська

Про український та міжнародний досвід захисту trade dress слухачам Legal High School розповіла Марія Ортинська, керуючий партнер IPStyle, патентний повірений України. Вона розпочала лекцію з практичного прикладу захисту trade dress, а потім дала визначення цього терміна англо-американського права, підкресливши, що він позначає сукупність зовнішніх ознак, за якими ми ідентифікуємо товар, відрізняючи його від інших схожих товарів. Утім, trade dress стосується не тільки зовнішнього вигляду товарів, упаковки, але й сфери послуг: оформлення торговельних точок або зовнішнього вигляду закладів громадського харчування.

У світі захист trade dress є досить поширеним явищем. В Україні такого терміна в праві немає, тому Марія Ортинська радить для охорони trade dress використовувати такі варіанти:

— реєстрація торгової марки;

— реєстрація промислового зразка;

— як авторське право.

Захист може здійснюватися як у судовому порядку, так і через Антимонопольний комітет України.

Лектор підкреслила, що в країнах Євросоюзу зовнішній вигляд продукції може отримати захист на період до трьох років від дати, на яку він уперше став доступний на території ЄС без реєстрації.

В Україні на підставі частини 5 статті 213 Угоди про асоціацію незареєстрованим промисловим зразкам, доведеним до загального відома, будуть надаватися такі ж виняткові права, як і зареєстрованим промисловим зразкам.

За словами лектора, захист trade dress може здійснюватися і на підставі Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції», в якому прямо заборонене: «використання імені, комерційного (фірмового) найменування, торгової марки (знака для товарів і послуг), рекламних матеріалів, оформлення упаковки товарів і періодичних видань, інших позначень без дозволу (згоди) суб’єкта господарювання, який почав раніше використовувати їх або схожі на них позначення у господарській діяльності, що призвело або може призвести до змішання з діяльністю цього суб’єкта господарювання».

Лектор навела приклади з практики захисту trade dress в Україні, коли копіювався фірмовий стиль закладу громадського харчування або зовнішній вигляд упаковки кондитерського виробу. В обох випадках права правовласника вдалося відстояти в суді. Тому Марія Ортинська стверджує, що захист trade dress можливий і в Україні, хоча результат залежить і від юриста, який веде справу. Для успішного захисту потрібно довести, що trade dress — унікальний, не обумовлений функціональною необхідністю і добре впізнаваний серед споживачів.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів