У зв’язку із запровадженням інституту конституційної скарги загрози повторної касації немає, – завірили експерти-конституціоналісти

Lеgal High School продовжує спеціальний курс «Процесуальні новації»: сьогоднішній модуль присвячений конституційному провадженню. Заняття розпочались не із класичного формату лекції, а з публічного бліц-інтерв’ю із розробниками конституційних новацій щодо діяльності Конституційного Суду України (КСУ) та відповідного імплементаційного проекту, що ліг в основу нового Закону України «Про Конституційний Суд України» – ректором Національної школи суддів України Миколою Онищуком та національним радником з юридичних питань Координатора проектів ОБСЄ в Україні Олександром Водянніковим, які є членами Конституційної комісії та Ради з питань судової реформи. Керував обговоренням керуючий партнер ЮФ «Антіка», член ради з питань судової реформи Олексій Кот.

«Конституційна скарга – це важливий інструмент розвитку Конституції України. Вперше до конституційного контролю за якістю законодавства було залучено громадянське суспільство», – переконаний Микола Оніщук, розповідаючи про ключовий інститут конституційного провадження. Вказаний інститут, на думку О. Водяннікова, це революція в конституційному провадженні. «Якщо цей механізм в Україні почне повноцінно діяти, ви не впізнаєте нашу судову систему», – процитував експерт прогноз голови Конституційного Суду Молдови (в 2011–2017 роках) Олександру Тенасе, озвучений в рамках минулорічного V міжнародного судово-правового форуму «Юридичної практики». Експерти-конституціоналісти висловили впевнення, що конституційна скарга стане найпотужнішим та найефективнішим національним механізмом правового захисту конституційних прав людини, який у майбутньому зможе зменшити кількість звернень українців до Європейського суду з прав людини.

Відповідаючи на запитання модератора, експерти зокрема розповіли, чому розробники конституційних новацій в частині правосуддя обрали модель нормативної конституційної скарги, а не повної, яким буде принцип роботи нового для конституційної юрисдикції інструмента забезпечення наказу, чи дозволять законодавчі фільтри (правила прийнятності конституційної скарги) мінімізувати ризики блокування роботи КСУ у зв’язку з поданням значної кількості таких скарг.

Ще одним побоюванням представників експертного співтовариства на етапі обговорення ідеї цього інституту було те, що після введення конституційної скарги КСУ з органу конституційного контролю перетворився на «четверту» інстанцію для справ, що належать до розгляду судами загальної юрисдикції. «Чи дійсно існує такий ризик», – поцікавився Олексій Кот у спікерів. «У зв’язку із запровадженням інституту конституційної скарги загрози повторної касації немає», – запевнили експерти-конституціоналісти. Вони зауважили, що вказаний механізм слугуватиме певним дисциплінуючим фактором для суддів судів загальної юрисдикції, особливо з огляду на те, що з 30 вересня 2016 року (момент вступу в силу конституційних змін щодо правосуддя) у КСУ вже немає права представляти офіційне тлумачення законів. При цьому Микола Оніщук визнав: на жаль, належна культура тлумачення й інтерпретації законодавчих норм у національній судовій системі ще не сформована. Українська Феміда – лише на початку шляху вдосконалення мотивації судових рішень та введення в дію нових стандартів. У цьому контексті пан Онищук розповів, що через кілька днів, з 26 березня цього року, в Національній школі суддів України стартує спеціальна підготовка близько 280 кандидатів у судді (із числа помічників суддів).

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів