В Україні поки немає практики stand-alone claims, тому за захистом своїх прав необхідно звертатися до АМКУ, радить Лана Сінічкіна

У Lеgal High School триває спецкурс «Захист економічної конкуренції». Сьогоднішній модуль, присвячений проблематиці заяв про порушення (змова, картель), відкрила лекція Лани Сінічкіної, партнера АО Arzinger, у ході якої спікер спробувала відповісти на запитання: оскарження в АМКУ — це спосіб відновлення економічної справедливості чи інструмент конкурентної боротьби?

Аналізуючи підстави для оскарження в Антимонопольному комітеті України (АМКУ), Лана Сінічкіна акцентувала увагу на тому, що якщо під час публічної закупівлі виявлено змову між учасниками або між учасником і замовником, то необхідно звертатися до АМКУ винятково на підставі порушення законодавства про захист економічної конкуренції (пункт 4 частини 2 статті 6 Закону України «Про захист економічної конкуренції»). Також спікер розповіла про строки давності для оскарження в АМКУ.

Суб’єктами оскарження в АМКУ є суб’єкти господарювання — конкуренти, а також інші фізичні особи (наприклад, споживачі) та юридичні — у разі якщо їхні права було порушено. Якщо заяву подано особою, яка не має такого права, АМКУ може її відхилити, але це не є перешкодою для проведення розслідування з власної ініціативи, звертає увагу лектор.

За словами Лани Сінічкіної, відповідно до Закону України «Про захист економічної конкуренції» особи можуть звернутися до господарського суду лише за відшкодуванням шкоди від антиконкурентних дій, але при визнанні порушення конкурентного законодавства необхідно спочатку отримати рішення АМКУ. Українські суди дотримуються думки, що АМКУ є єдиним органом, який може встановлювати порушення законодавства про захист економічної конкуренції, а рішення цього відомства фактично є єдиним належним доказом вчинення порушення у цій сфері. «В Україні поки немає практики stand-alone claims, тому за захистом своїх прав необхідно звертатися до АМКУ», — радить лектор, додаючи, що рішення АМКУ є важливою передумовою для стягнення збитків унаслідок порушення законодавства (follow-on actions). При цьому спікер розповіла, що на розгляд парламенту не так давно надійшов проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо конкурентно-антимонопольної реформи» (№2730), який, у тому числі, створює можливості для розвитку практики stand-alone claims.

Разом із тим лектор ознайомила слухачів LHS з нюансами підвідомчості органів АМКУ, етапами оскарження і розгляду справи в Комітеті, а також прийняттям відомством рішення. При цьому Лана Сінічкіна підкреслила, що зараз програма leniency фактично не діє, але проєкт №2730, у разі його прийняття, може змінити цю ситуацію.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів