Віктор Дубовик розповів про дієві інструменти попередження та протидії «реєстраційному» рейдерству

Минуло вже понад п’ять років з моменту, коли в Україні було запроваджено адміністративний порядок оскарження реєстраційних дій як альтернативи судовому захисту прав, порушених рішеннями державних реєстраторів. Як працює цей механізм сьогодні, наскільки він ефективний для захисту від «реєстраційного» рейдерства і яким чином можна убезпечити свої майнові та корпоративні права від незаконних реєстраційних оборудок? Про це слухачам Legal High School розповів Віктор Дубовик, керівник Офісу протидії рейдерству Міністерства юстиції України.

На відміну від судового порядку оскарження, який через об’єктивні причини (дефіциту суддівських кадрів, значного навантаження тощо) може тривати роками, адміністративний — дозволяє не лише оперативно скасувати незаконні реєстраційні дії, а й відновити статус-кво законних власників нерухомості або бізнесу. «Державна реєстрація — це специфічна сфера, яка потребує відповідних фахових знань, тому в рамках судового провадження щодо реєстраційних кейсів, як правило, проводяться численні експертизи, тоді як фахівці Офісу протидії рейдерству Мін’юсту, до яких надходить скарга на реєстраційні дії, постійно працюють з реєстрами, знають усі технічні нюанси проведення державної реєстрації, тому можуть «розплутати» складні реєстраційні історії, і не лише скасувати незаконні реєстраційні дії, а й «повернути» майно чи бізнес до первісного стану, ефективно захистивши права законних власників», — пояснив Віктор Дубовик. Також він нагадав, що на розгляді парламенту перебуває законопроєкт про адміністративну процедуру, який, у разі схвалення народними депутатами, має стати імпульсом для розвитку інструментів адміністративного оскарження, поширивши їх дію на інші сфери, не пов’язані із системою державної реєстрації.

Особливостям роботи Колегії Мін’юсту з розгляду скарг у сфері державної реєстрації (Колегія) доповідач приділив особливу увагу, поінформувавши, в яких випадках потрібно подавати скаргу і які нюанси потрібно враховувати. При цьому він розповів про ще один дієвий інструмент, який є в арсеналі Міністерства юстиції України, — це одноосібний розгляд реєстраційних кейсів. Він застосовується у випадку очевидних порушень у діях чи рішеннях державних реєстраторів і дозволяє надзвичайно оперативно (в окремих випадках протягом доби!) задовольнити скаргу і поновити майнові чи корпоративні права. За словами Віктора Дубовика, до таких очевидних порушень, зокрема, належить порушення територіального принципу державної реєстрації, а також проведення реєстраційних дій за наявності заборон.

Спікер озвучив загальні тенденції у сфері державної реєстрації. Так, основний масив реєстраційних дій (майже 80%) стосується нерухомості — проводиться у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (ДРП), і тільки близько 20% — бізнесу, проводиться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань (ЄДР). Такі пропорції симетричні динаміці надходження реєстраційних скарг. «Наразі на розгляді Колегії перебуває майже 900 скарг щодо нерухомого майна, і тільки близько 50 — стосовно бізнесу. Така незначна кількість реєстраційних кейсів щодо бізнесу свідчить про прогрес антирейдерських запобіжників, передбачених в ЄДР», — додав очільник Офісу протидії рейдерству Мін’юсту.

Лектор нагадав, що ще торік було ліквідовано всі технічні шпарини для несанкціонованого втручання в роботу реєстрів. Це відбулося завдяки запровадженню засобу додаткової ідентифікації користувача, до якого в обов’язковому порядку вже підключені всі реєстратори і нотаріуси, які працюють з ДРП та ЄДР.

Провівши генеральне прибирання в системі державної реєстрації і ліквідувавши «реєстраційне» рейдерство як системне явище, ми побачили, що попит на незаконне заволодіння майном чи бізнесом досі залишається, визнав Віктор Дубовик. Саме тому він радить власникам нерухомого майна і суб’єктам господарювання не втрачати пильність і вживати профілактичних заходів. Скажімо, власникам бізнесу необхідно встановити статутні обмеження для представницьких функцій керівника і обов’язково внести відповідні відомості до ЄДР, адже реєстратор у першу чергу використовує відомості з реєстру. Досить часто замовники рейдерства користуються «незахищеністю» статуту щодо аграрних підприємств — при укладанні/розірванні договорів оренди земельних ділянок, які закон дозволяє укладати у простій письмовій формі.

«Золотим» правилом для всіх власників нерухомості, на переконання Віктора Дубовика, має стати внесення відомостей про об’єкти нерухомого майна чи речові права на земельні ділянки до ДРП. «Це максимально убезпечить вашу власність від шахрайських дій, мінімізувавши ризики підробки документів», — наголосив доповідач.

Підсумовуючи свою лекцію, Віктор Дубовик поінформував про головні антирейдерські кроки, які у сфері державної реєстрації планується реалізувати в 2021 році. Серед іншого він анонсував початок переходу від формату швидкого реагування на порушення у сфері державної реєстрації до ризик-орієнтованої моделі запобігання «реєстраційному» рейдерству, в рамках якого планується визначити перелік найбільш ризикованих реєстраційних дій та створити ефективні механізми контролю за їх проведенням.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів та адвокатів

0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x
Кошик