Втрати бюджету від існування сірих схем на ринку нафтопродуктів оцінюються в 10 млрд грн — Михайло Третьяков

Про особливості оподаткування підприємств паливно-енергетичного комплексу розповів слухачам Legal High School Михайло Третьяков, начальник управління правового забезпечення ТОВ «Сокар Енерджі Україна». Він зазначив, що нафтопродукти є особливим об’єктом цивільного обороту, що пов’язано з їх фізичною природою. Це стосується похибок вимірювання залишків тощо. Лектор зупинився на системі обліку нафтопродуктів і особливостях оподаткування цієї галузі та митних процедур, пов’язаних із паливно-мастильними матеріалами.

Лектор відзначив, що постановою №1066, яка набула чинності з 17 березня 2017 року, КМУ скасував «радянські» норми природних втрат, таким чином переклавши всі збитки від таких втрат на трейдерів. За його словами, наразі Нафтогазовою асоціацією розробляється проект нормативно-правового акта, що регламентуватиме норми природних втрат нафтопродуктів. Документ покликаний заповнити правовий вакуум у цій сфері, оскільки відсутність затверджених норм втрат призводить до податкових ризиків (акциз, ПДВ), а також проблемам з контрагентами при виявленні нестач.

Михайло Третьяков нагадав слухачам, що у 2016 році було введено систему електронного обліку нафтопродуктів СЕАРТ, після чого надходження до держбюджету від акцизу (без роздрібного) склали 37,2 млрд грн, що на 12,3 млрд грн більше порівняно з 2015 роком. На думку лектора, приріст у розмірі 2 млрд грн було сформовано винятково за рахунок поліпшення адміністрування оподаткування і «відбілювання» ринку. Такі показники досягнуті за рахунок жорсткого регулювання і штрафів, оскільки було введено обов’язкову реєстрацію платників акцизного податку — штраф 100% від вартості реалізованого без реєстрації палива. До того ж були суттєво скорочені терміни реєстрації акцизних накладних — до 15 днів, а штрафи за порушення термінів реєстрації становили від 2% (до 15 днів) до 50% (понад 120 днів) від суми акцизного податку.

Говорячи про особливості правового регулювання ринку нафтопродуктів, Михайло Третьяков вказав на чинну нормативну базу, зокрема Інструкцію про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затверджену спільним наказом Міністерства палива та енергетики України, Міністерства економіки України, Міністерства транспорту та зв’язку України, Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 20 травня 2008 року №281/171/578/155, а також Інструкцію з контролю якості нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затверджену спільним наказом Міністерства палива та енергетики України, Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 4 червня 2007 року №271/121.

Описуючи ситуацію з дотриманням якості нафтопродуктів, лектор відзначив, що МЕРТ видано наказ від 6 травня 2015 року №452 «Про внесення змін до Переліку продукції, що підлягає обов’язковій сертифікації в Україні», яким скасовується обов’язкова сертифікація палива. Однак пунктом 10.2.4 Інструкції №281 забороняється приймати нафтопродукти на АЗС у разі відсутності паспорта якості на нафтопродукт або неналежного його оформлення (відсутність номера, марки та виду, заповнення не за всіма показниками якості); відсутності копії сертифіката відповідності.

Михайло Третьяков зазначив, що, попри вжиті заходи, сумарні втрати бюджету від існування сірих схем на ринку нафтопродуктів оцінюються в 10 млрд грн, тому він розповів про механізми протидії тіньовому обороту палива і схемам ухилення від оподаткування, розроблених за участю операторів ринку.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів