Звернення до Ради бізнес-омбудсмена є додатковим каналом зв’язку з державними органами — адвокат Asters Андрій Тимошенко

«Якщо на початку своєї діяльності Рада бізнес-омбудсмена приймала до розгляду скарги бізнесу, в яких вказувалося навіть на узагальнені факти вчинення порушень органами влади, то тепер Рада просить максимально конкретизувати скарги, що надходять від представників бізнесу. Наприклад, якщо це кримінальне провадження і слідчий не реагує на клопотання, то Рада бізнес-омбудсмена таку скаргу прийме, але дасть рекомендацію звернутися до суду й оскаржити таку бездіяльність слідчого, і лише якщо після вирішення цього питання судом слідчий і далі проявлятиме бездіяльність, Рада бізнес-омбудсмена підключиться і надасть допомогу у врегулюванні ситуації, що склалася», — відзначив адвокат, юрист практики кримінального права Asters Андрій Тимошенко під час лекції «Потенціал бізнес-омбудсмена у побудові системи захисту бізнесу в Україні», яку він прочитав у рамках модуля LHS «Нетипові способи захисту бізнесу».

Лектор наголосив, що Рада бізнес-омбудсмена підписала меморандуми з низкою державних органів, в структурі яких визначено конкретну особу із взаємодії з Радою. За словами Андрія Тимошенка, рекомендації Ради не є обов’язковими для виконання органом державної влади або місцевого самоврядування, але, як показує практика, звернення до Ради є додатковим каналом зв’язку з такими органами.

Розповідаючи про особливості процедури подачі скарги до Ради бізнес-омбудсмена, лектор звернув увагу на те, що подібні скарги можуть бути подані лише юридичними особами, фізичними особами — підприємцями та приватними підприємцями. Відповідно оскаржені можуть бути лише дії або бездіяльність органів державної влади, державних або підконтрольних державі компаній і органів самоврядування. Скаргу і додатки до неї Андрій Тимошенко рекомендував подавати в електронному вигляді.

Згідно зі статистикою, представленою лектором, за перше півріччя 2019 року Рада бізнес-омбудсмена відхилила 360 (38%) поданих скарг, стосовно 38 (4%) скарг проводилося розслідування, щодо 15 скарг (2%) вирішувалося питання про відкриття провадження, а у 520 (56%) випадках питання, порушені скаржниками, були вирішені.

Пальму першості за кількістю скарг, що надходять до Ради бізнес-омбудсмена на державні органи, тримає Національна поліція України (289 скарг). 283 скарги подані на прокуратуру, 225 — Державну фіскальну службу, 108 — Службу безпеки України і 28 — Міністерство внутрішніх справ України.

Інструменти розгляду скарг Радою бізнес-омбудсмена є такими:

— правова оцінка ситуації, що становить предмет скарги;

— письмове звернення до правоохоронного органу;

— проведення робочих зустрічей з посадовими особами правоохоронних органів;

— обговорення скарги на засіданні експертної групи за участю представників Ради бізнес-омбудсмена і представників митних, податкових органів, Національної поліції, Служби безпеки України та Генеральної прокуратури України.

За словами Андрія Тимошенка, проведення робочих зустрічей та засідань експертних груп є найбільш дієвими інструментами.

Також лектор звернув увагу на те, що системні рекомендації Ради бізнес-омбудсмена знайшли своє відображення в Кримінальному процесуальному кодексі України, зокрема йдеться про заборону на вилучення документів і оргтехніки, проведення обов’язкового звуко- та відеозапису обшуків і судових процесів, недійсність доказів у разі відсутності адвоката при проведенні обшуку та заборону на відкриття одних і тих же справ.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів