Володимир Куценко — про роль Ради бізнес-омбудсмена у захисті бізнесу

Які інструменти пропонує Рада бізнес-омбудсмена в оскарженні дій фіскальних органів та як на практиці вони вже апробувалися — тема лекції Володимира Куценка, інспектора Ради бізнес-омбудсмена.

У своїй діяльності Рада бізнес-омбудсмена дотримується принципу незалежності, наголосив на початку лекції пан Куценко. Незалежність означає, що, приймаючи справу в роботу, ми намагаємося займати нейтральну позицію: якщо ми бачимо, що орган державної влади має рацію, то ми це чесно визнаємо. Наша мета не тільки забезпечити нормальний діалог бізнесу і державних органів влади, а й забезпечити чесність ведення бізнесу, зазначив спікер. Принципами діяльності Ради також є доступність, відкритість та прозорість, підзвітність, добропорядність, конфіденційність.

Важливою є і простота подачі скарги. На сайті необхідно заповнити чотири пункти, і в подальшому з вами зв’яжеться інспектор.

Скаргу можуть подати тільки представники бізнесу: юридична особа, фізична особа — підприємець та приватний підприємець. Вона подається на державні органи влади, державні та підзвітні державі компанії, органи місцевого самоврядування. Скарга не має бути спрямована на приватний бізнес.

Друга вимога до скарги — вона не повинна розглядатися у суді, у ній не має бути винесене судове або арбітражне рішення. «Ми виступаємо медіатором досудового врегулювання спору між скаржником та органом державної влади. Якщо ж є судове рішення, яке не виконується, такі скарги, звичайно ж, беруться в роботу», — відзначив Володимир Куценко.

Також треба враховувати строки — необхідно, щоб з моменту порушення минуло не більше одного року. І, нарешті, скаржник повинен скористатися механізмом адміністративного оскарження, якщо така процедура в конкретному випадку передбачена законодавством.

Далі лектор розповів про процес розгляду скарги. Протягом 10 днів вона вивчається і проводиться її оцінка. Якщо основні критерії виконуються, то протягом трьох місяців скарга розслідується. По завершенні розслідування приймається рішення, за яким надаються рекомендації. Потім проводиться моніторинг — ми відстежуємо, щоб наші рекомендації виконувалися державними органами.

У роботі використовується таке: запити, переговори, високорівневі зустрічі, меморандуми про співпрацю, засоби масової інформації.

Рада бізнес-омбудсмена підписала дев’ять меморандумів про співпрацю з такими органами: Державною фіскальною службою, Службою безпеки України, Національною поліцією, Міністерством юстиції, Державною регуляторної службою, Міністерством екології та природних ресурсів, Національним антикорупційним бюро України, Національним агентством з питань запобігання корупції, Київською місцевою державною адміністрацією. Такі меморандуми ефективно працюють на практиці, підтвердив лектор.

Найчастіше скарги надходять на ДФС. Найбільш поширені податкові питання стосуються призупинення реєстрації податкових накладних, податкових перевірок, кримінальних проваджень проти бізнесу з боку ДФС, затримки з поверненням ПДВ, розірвання договору про визнання електронної звітності, анулювання (відновлення, відмова) в реєстрації платників ПДВ.

«Ми щокварталу подаємо звіт щодо нашої діяльності, де показано відсоток успішного вирішення скарг. Понад 95% скаржників задоволені», — повідомив пан Куценко.

Що стосується податкових перевірок, то етап адміністративного оскарження на рівні ДФС є саме тим механізмом, який повинен нормально працювати, щоб розвантажити суди, вважає спікер. І все ж усього 27% скарг задовольняється ДФС, а в 42,8% випадків у задоволенні скарги ДФС відмовлено. У такому разі скарги в подальшому розглядаються в судовому порядку. Рада бізнес-омбудсмена відстежує долю таких скарг у суді. І за нашими спостереженнями не менше 85% скаржників виграють у суді. «До нашої думки варто прислухатися, адже нашу позицію часто імплементують у рішення суду», — резюмував Володимир Куценко.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів