Колізії трансфертного ціноутворення — у центрі уваги слухачів Legal High School

Відповідальність за неподання звітності з ТЦУ — тема лекції Володимира Бевзи, заступника керівника судової практики Юридичної групи EUCON.

Згідно зі статистикою, оприлюдненою лектором, станом на лютий 2019 року податковими органами нараховано близько 280 млн грн штрафів за порушення ТЦУ — це 30–40% від чистих донарахувань за перевірками контрольованих операцій.

За словами Володимира Бевзи, перевірки бувають двох видів: дотримання правил ТЦУ (статті 78–79 Податкового кодексу України) та перевірки з питань відповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки».

Лектор навів алгоритм контролю органів ДПС, який включає:

— формування переліку платників податків, операції яких підпадають під критерії контрольованих;

— перевірка вартісного критерію операції, порівняння податкової та фінансової звітності платника;

— встановлення серед контрагентів платника кола нерезидентів в операціях платника (аналіз на пов’язаність та аналіз юрисдикції нерезидента);

— детальний аналіз пов’язаності з відкритих джерел;

— контроль подання звіту.

Принагідно лектор навів джерела, з яких податковий орган може брати інформацію щодо пов’язаних осіб. Також Володимир Бевза виокремив відмінності контролю за 2013–2014 роки та після 2015 року, що виникли через суттєву зміну редакції ПК України.

Лектор вказав на головні помилки в дотриманні правил ТЦУ, зокрема, такі:

— неподання або несвоєчасне подання звіту;

— невиявлення контрольованих операцій та пов’язаних осіб;

— подання звіту невстановленої форми чи порушення порядку заповнення звіту;

— помилки щодо вартісного критерію операції.

Унаслідок помилок платників податків у ТЦУ виникають судові спори, які лектор розділив на такі:

— судові спори щодо оскарження штрафних санкцій за результатами контролю ТЦУ;

— оскарження наказів та запитів щодо перевірок правил ТЦУ;

— оскарження розпоряджень Кабінету Міністрів України №1042 від 25 грудня 2013 року та №449-р від 14 травня 2015 року;

— судові спори щодо зобов’язання прийняти звіт.

Говорячи про визначення переліку низькоподаткових юрисдикцій, лектор зауважив, що перелік таких юрисдикцій викладено у статті 39 ПК України та нормативних актах уряду щодо внесення змін до нього. При цьому під час зміни переліку деякі країни було вилучено, через що виникли колізії, на які доповідач звернув увагу слухачів Legal High School.

Насамкінець пан Бевза наголосив на відповідальності платників податків за неподання звіту про контрольовані операції, недекларуванні у звіті окремих операцій, неподанні документації, неподанні звіту про контрольовані операції (уточнюючого звіту) та/або документації після спливу 30 календарних днів, несвоєчасному поданні звіту про контрольовані операції, несвоєчасному декларуванні у звіті окремих операцій у разі подання уточнюючого звіту, а також навів приклади.

МЕНЮ

LegalHighSchool – Вища школа для юристів і адвокатів